خانه / گردشگری / آتشکده‌ زرتشتیان کرمان
اینستا گرام سایت آتلانتیک

آتشکده‌ زرتشتیان کرمان

معبد و آتشکده‌ زرتشتیان کرمان – گردشگری آتلانتیک - آتلانتیک

نخستین نیایشگاه مردم  شهر کرمان، آتشکده قلعه دختر بوده است و پس از آن گبر محله کرمان بوده که اکنون چیزی از آن باقی نمانده است، بعد از آن هم به محله شهر انتقال یافت و بعد هم به دولت خانه خیابان فلسطین منتقل شد اما اکنون آتشکده یا همان معبد کرمان بنایی آجری است که در باغ مصفایی واقع شده است و قبلاً منزل مسکونی جهانگیر اشیدری بوده و با اندکی تغییرات به صورت معبد درآمده است.

معبد و آتشکده‌ زرتشتیان کرمان – گردشگری آتلانتیک - آتلانتیک

این بنا در زمینی به مساحت ۴ هزار مترمربع قرار داشته و قبلاً منزل مسکونی جهانگیر اشیدری بوده است به دوره پهلوی اول مربوط می شود و با اندکی تغییرات در سال ۱۳۰۳ هجری شمسی به صورت معبد درآمده است ، این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۱۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بر سردر این بنا سه کلمه به چشم می خورد، (هُمت، هُوخت و هُورَشت) به معنای پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک.

معبد و آتشکده‌ زرتشتیان کرمان – گردشگری آتلانتیک - آتلانتیک

برای ورود به آتشکده باید کفش‌هایتان را دربیاورید و کلاهی ویژه بر سر بگذارید. آتش موجود در این آتشکده بر اساس نظر موبدان زرتشتی، همان آتش چند هزار ساله ای است که در شاهنامه فردوسی روایت شده است و قصه هوشنگ که برای کشتن مار، سنگی را به سنگی دیگر کوفته و ناگهان آتشی افروخته شده است.

نشد مار کشته ولیکن ز راز               ازین طبع سنگ آتش آمد فراز

معبد و آتشکده‌ زرتشتیان کرمان – گردشگری آتلانتیک - آتلانتیک

این آتش پیش از دوره ساسانیان روشن نگه داشته شده و هنوز خاموش نشده است، شعله این آتش از آتشکده کاریان فارس به کرمان آمده است و همانی است که ٣٠٠‌ سال پیش هم پنهانی در آتشکده ” اودواده ” هند نگهداری می گردید تا با ورود بیگانگان به این سرزمین خاموشش نکنند و سرانجام در روز سروش از ماه شهریور ۳۶۵۲ یزدگری به این آتشکده انتقال یافته است، زرتشتیان معتقدند آب، خاک، هوا و آتش برای ما گرامی است و از بین این چهار عنصر، آتش پاک است و نور و روشنایی دارد، شعله همیشه رو به بالا می‌سوزد؛ از جانش مایه می‌گذارد، فرقی بین افراد قائل نیست و درس ایثار می‌دهد پس باید از این آتش فروزان پاسداری نمود اما بسیاری به اشتباه آنان را آتش پرست می پندارند.

معبد و آتشکده‌ زرتشتیان کرمان – گردشگری آتلانتیک - آتلانتیک

موزه‌ زرتشتیان نیز در کنار آتشکده قرار دارد و در آن مجموعه ‌ای از تصاویر، اشیا و ظروف قدیمی وجود دارد، جالب است بدانید که این بنا نیز اولین و تنها موزه مردم شناسی زرتشتیان جهان است.

آدرس: کرمان، خیابان زریسف(شهداء)، خیابان برزو آمیغی.

اتوبوس: می‌توانید از ایستگاه اتوبوس میدان مشتاق (شهداء) به فاصله ۷ دقیقه استفاده نمایید.

مکان های دیدنی در نزدیکی: موزه مردم شناسی زرتشتیان، گنبد مشتاقیه، مسجد جامع، بازار کرمان، قلعه اردشیر، قلعه دختر.

نقشه آنلاین مسیرهای اطراف آتشکده‌ زرتشتیان

گالری تصاویر

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *