خانه / گردشگری / موزه مردم شناسی زرتشتیان
اینستا گرام سایت آتلانتیک

موزه مردم شناسی زرتشتیان

موزه مردم شناسی زرتشتیان – آتشکده زرتشت کرمان – گردشگری آتلانتیک

در کنار آتشکده زرتشتیان کرمان موزه ای بنا شده است که بعنوان اولین موزه مردم شناسی زرتشتیان در جهان نام برده می شود، این موزه تا فروردین ماه ۱۳۹۴ شمسی و پیش از افتتاح موزه تاریخ، فرهنگ و هنر شهر یزد، تنها موزه اختصاصی زرتشتیان بوده است.

موزه مردم شناسی زرتشتیان – آتشکده زرتشت کرمان – گردشگری آتلانتیک

ساخت موزه زرتشتیان در دهه ۱۳۷۰ شمسی به کوشش بهدینان فرزانه، هرمزدیار اشیدری و مهیندخت سیاوشیان در کنار آتشکده زرتشتیان کرمان شروع شد و ساخت آن در سال ۱۳۸۰ شمسی پایان یافت. موزه زرتشتیان کرمان در جشن تيرگان سال  ۱۳۸۴ شمسی معادل سال ۳۷۴۶ یزدگردی به طور رسمي و از سوی سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری گشايش يافت.

موزه مردم شناسی زرتشتیان – آتشکده زرتشت کرمان – گردشگری آتلانتیک

اشيا اين موزه در دو طبقه چيده شده‌اند که در طبقه همکف وسايل و ظروف آشپزخانه، لباس‌هاي مخصوص زرتشتيان، مجسمه‌ها، کتاب‌هاي قديمی، سنگ نبشته‌ها، کوزه‌های سفالی و… است. در طبقه دوم عکس‌های قديمی، وقف نامه‌ها و در يک فضاي پلکانی شکل لوازم خانگی و وسايل قديمی کشاورزی و عکس‌هايی از شخصيت‌ها وجود دارد، همچنین از کهن ترین اشیاء این موزه در بخش اسناد و فرتور‌ می توان به یک جلد کتاب دست­نویس گاتاها (سروده های اَشو زرتشت) با پیشینه بیش از دویست سال و یک آتشدان دستی با تاریخ حک شده ۱۲۰۷ اشاره نمود.

بخشی از موزه زرتشتیان کرمان به انواع آتشدان، روغن سوز، پیه سوز و چراغ لاله اختصاص داده شده ‌است. همچنین لباس‌های زنانه‌ای با قدمتی ۵۰ تا ۱۵۰ ساله همچون مخنا، لچک، چارقد، کت، پیراهن و شلوار گلدوزی شده از انواع لباس‌هایی است که در موزه زرتشتیان می توان مشاهده نمود، همچنین پیشینه ای از این گونه لباس ها در اسناد دوره هخامنشی تا دوره ساسانی به چشم می خورد و گویای پوشش زنان زرتشتی است.

آدرس: کرمان، خیابان زریسف(شهداء)، خیابان برزو آمیغی.

اتوبوس: می‌توانید از ایستگاه اتوبوس میدان مشتاق (شهداء) به فاصله ۷ دقیقه استفاده نمایید.

مکان های دیدنی در نزدیکی: آتشکده زرتشتیان، گنبد مشتاقیه، مسجد جامع، بازار کرمان، قلعه اردشیر، قلعه دختر.

نقشه آنلاین مسیرهای اطراف موزه زرتشتیان

گالری تصاویر

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *