خانه / گردشگری / کرمان؛ دل عالم
اینستا گرام سایت آتلانتیک

کرمان؛ دل عالم

کرمان دل عالم و اهل دل

کرمان شهری است کویری با آب وهوایی پاک که شب هایی نسبتا سرد و با روزهایی گرم در جنوب شرقی ایران قرار دارد. مساحت شهر کرمان حدود ۳۸۲ کیلومتر مربع است و جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۹۵ معادل ۷۳۸٬۷۲۴ نفر بوده‌ و دارای تراکم شهر بالایی در حدود ۱۹۳۴ نفر در هر کیلومترمربع است. شهر کرمان با ارتفاع ۱۷۵۶ متری از سطح دریا، سومین مرکز استان مرتفع بعد از شهرکرد و یاسوج است. کرمانی ها مردمانی فارسی زبان اند که  بیشتر اهالی قدیم آن با گویش محلی (کرمانی) صحبت می‌کنند و از دیرباز به سنت پسندیده میهمان نوازی شهره خاص و عام هستند.

کرمان یکی از پنج شهر تاریخی ایران است و در دوره زندیه به عنوان یکی از پایتخت‌های ایران بشمار می رفته است.

گنبد جبلیه نماد تاریخ کرمان

نام کرمان در کتیبه‌های داریوش دیده شده است و در نوشته‌های موجود به زبان یونانی، مردم کرمان را یکی از ده نژاد پارسیان ( پاسارگادی، مارافی، کرمانی، ماسپی، پانتیالی، دِروسی، دایی، مَردی، دروپیکی و ساگارتی ) عنوان کردند، که به جنوب ایران سفر داشته اند. کرمان براساس مدارک تاريخي و جغرافيايي اسلامي، در گذشته دارای نام‌های متعددی همچون کجاران (بم)، کرمانیا، کارمانا، گواشیر، دارالامان، کارمانيا، کارماني، ژرمانيا، کرمانيا، کريمان، کرماني، شهر شش دروازه ، سرزمین کوشش و کار، سرزمین جنگ و پیکار، سرزمین کوهستانی و بوتيا بوده است.

چه خوش گفت در وصف حال کرمان و کرمانی، عارف بزرگ شاه نعمت الله ولی:

هر چند کز روی کریمان خجلیم             غم نیست که پرورده این آب و گلیم

در روی زمین نیست چو کرمان جایی      کرمان دل عالم است و ما اهل دلیم

امروزه کرمان مرکز صنعتی، سیاسی، فرهنگی و علمی جنوب شرق کشور است و البته با داشتن موزه‌ها، بناهای تاریخی و مکانهای گردشی و طبیعی بکر در اطرافش دارای یکی از بهترین فرصت های جذب توریست و گردشگران ایرانی به سمت خود است.

آتلانتیک راهنمای گردشگری شما می شود تا جای جای سرزمین عزیزمان ایران را به شما هموطنان عزیز معرفی نماید؛ پیشاپیش سفر خوبی را برای شما آرزومند است.

با ما همراه باشید تا با کرمان دیار کريمان ایران بیش از پیش آشنا شوید…

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *