خانه / گردشگری / مشهد؛ پایتخت معنوی ایران
اینستا گرام سایت آتلانتیک

مشهد؛ پایتخت معنوی ایران

مشهد شهر امام رضا

مشهد، مرکز استان خراسان رضوی، دومین شهر مذهبی جهان و دومین کلان‌شهر میهنمان در شمال شرقی ایران واقع است این شهر در همسایگی شهرهای سرخس، درگز، چناران و نیشابور،تربت حیدریه، تربت جام و فریمان قرار دارد و با مساحتی در حدود ۶۱۵ کیلومتر مربع طبق سرشماری عمومی سال ۱۳۹۵ تعداد ۳٬۰۰۱٬۱۸۴ نفر سکونت دارند و این یعنی اینکه شهر مشهد از لحاظ تراکم جمعیتی باید حداقل ۴۸۸۰ نفر را در هر کیلومتر مربع جای دهد. جالب است بدانید براساس آمار سال ۲۰۱۵ میلادی مشهد سیزدهمین کلانشهر خاورمیانه است. همچنین بیش از %۹۳ آنان فارسی‌ زبان هستند و جمعیت اندکی نیز به زبان کرمانجی صحبت می کنند اما اغلبشان در خراسان شمالی گذران زندگی دارند.

شهر مشهد دارای بیشینهٔ ارتفاع ۱۱۵۰ متر و کمینهٔ ۹۵۰ متر است. یعنی اینکه مشهد دارای آب و هوای متغیر، اما معتدل است و از تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد و مرطوب برخوردار است. مشهد کنونی در قدیم در حوزهٔ رودخانهٔ کشف‌ رود و در دشت مشهد بین کوه‌های هزارمسجد و بینالود قرار داشته ‌است و تنها قریه ای ییلاقی بود که معیشت مردم آن روزگار از طریق دامداری، باغداری و پرورش کرم ابریشم تامین می شد.

این شهر در گذشته محل سکونت اقوام آریایی، پارت، ایلخانیان، ساسانیان و هخامنشیان بوده است. قدمت سکونت در مشهد بر اساس اکتشافات مربوط به تپه نادری به هزاره پنجم قبل از میلاد یعنی حدود هفت هزار سال پیش باز می گردد. اما مشهد کنونی به دلیل تغییرات شهری بسیار زیاد موفق به حفظ برخی آثار و بناهای تاریخی با قدمت نهایتا ۶۰۰ ساله شده است.

حرم امام رضا مشهد علی بن موسی الرضا

مصادف با آغاز حکومت افشاریان این شهر چهارمین پایتخت تاریخ معاصر ایران لقب گرفت و بواسطه وجود حرم امام رضا (ع) و احترامی که نادرشاه افشار بر این مکان مقدس داشت همواره این شهر مورد توجه و عنایات این شاه ایرانی قرار می گرفت. این شهر هم اکنون سالانه پذیرای بیش از ۳۰میلیون زائر ایرانی و بیش از دو میلیون زائر خارجی است. جالب است بدانید به طور میانگین هر ایرانی، حداقل هر سه سال یک ‌بار به مشهد سفر می کند. بدین سبب در سال ۱۳۸۸ شهر مشهد رسماً به عنوان ” پایتخت معنوی ایران ”  به جهانیان معرفی شد.

این شهر دارای یک فرودگاه بین‌المللی، یک ایستگاه راه‌آهن و سه پایانه است که ارتباط آن با سایر شهرهای ایران را ممکن می‌سازد. همچنین حمل و نقل داخلی مشهد، توسط سامانه های تاکسیرانی، اتوبوسرانی و قطار شهری انجام می‌شود. بدین سبب این شهر با توجه به تسهیلات حمل و نقل در ردیف رتبه های نخست کشور قرار دارد.

مشهد از نظر صنعتی و اقتصادی رتبه ی دوم کشور است، و پتانسیل فراوانی در بحث گردشگری مذهبی، گردشگری تفریحی و گردشگری سلامت دارد. اما با وجود آثار تاریخی فراوان در این شهر و همچنین کل استان همچنان بین گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از مکان ها ناشناخته است.

آتلانتیک راهنمای گردشگری شما می شود تا جای جای سرزمین عزیزمان ایران را به شما هموطنان عزیز معرفی نماید؛ پیشاپیش سفر خوبی را برای شما آرزومند است.

با ما همراه باشید تا با مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام بیش از پیش آشنا شوید…

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *