خانه / گردشگری / شیراز؛ عروس شهرهای ایران
اینستا گرام سایت آتلانتیک

شیراز؛ عروس شهرهای ایران

معماری باغ های ایرانی شهر شیراز

مرکز استان فارس، شیراز، شهری در جنوب غربی ایران، شهر راز، محل تولد شاعران بزرگ پارس، شهر باغ های رویایی، بزرگترین مرکز تجمع ایل قشقایی، شهر گل و بلبل، شهری برپا شده در دامن پاک و مقدس ایران زمین، شهری زیبا و سرسبز، آمیخته با بوی گل و عطر بهار نارنج که حتی از کاسه ی فالوده شیرازی آن هم نمی شود گذشت. این شهر مصداق کامل یک شهر ایرانی می باشد که علاوه بر معماری بی نظیر پاسدار زبان و ادبیات فارسی است. شما را به شیراز شهر راز و نیاز، شهر عشق و هنر، مهد اندیشه های عارفانه و عاشقانه دعوت می نمایم.

جاذبه های گردشگری شهر شیراز

تیرازیس و شیرازیس، خشتیوراز، شهر راز، شیرساز و ایش سی را تی(ish-si-ra-Ti) از نام های قدیم شیراز هستند. دارالملک، دارالعلم و ملک سلیمان، برج اولیا، عروس شهرهای ایران، شهر باغ های رویایی، شهر شاعران،سومین حرم اهل بیت ایران و شهر شعر و ادب از القاب شهر شیراز هستند. این شهر در دوران آل بویه، صفاریان و زندیان پایتخت ایران بوده‌ است، نام شیراز بر روی لوح‌های گلی دوره عیلامیان در حدود ۴۰۰۰ سال پیش و بر روی سفال‌های پیدا شده از دوره ساسانیان در حدود ۲۴۰۰ سال پیش و در لوح های به دست آمده از تخت جمشید، دوره هخامنشیان در حدود ۲۷۰۰ سال پیش دیده شده ‌است. شواهد به دست آمده از کاوش های انجام شده در تپه پوستچی نیز قدمت شهر شیراز را به ۶۵۰۰ سال پیش می رساند. شیراز دارای یک روز خاص است و پانزدهم اردیبهشت ماه رسما از سال ۱۳۸۱ برای نام گذاری ” روز شیراز ” در تقویم انتخاب گردید.

آرامگاه سعدی شهر شیراز

شیراز در منطقهٔ کوهستانی زاگرس جنوبی قرار دارد و از سمت غرب به کوه دراک، از سمت شمال با کوه‌های بمو، سبزپوشان، چهل ‌مقام و باباکوهی احاطه شده‌ و در ارتفاع ۱۴۸۶ متری از سطح دریا و با مساحتی در حدود ۸۴۶ کیلومتر مربع، دارای آب و هوای معتدلی است، سفر به این شهر را مخصوصا در فصل بهار و ماه اردیبهشت توصیه می کنم. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران دارای جمعیتی در حدود ۱٬۵۶۵٬۵۷۲ نفر بوده و دارای تراکم شهری بالایی در حدود ۱۸۵۱ نفر در هر کیلومتر مربع است و طبق آمار سال ۱۳۹۵ پنجمین شهر پرجمعیت ایران و براساس آمار سال ۲۰۱۵ میلادی بیستمین کلان شهر خاورمیانه و سیصد و بیست و یکمین شهر پرجمعیت جهان به حساب آمده است. زبان محلی مردم فارسی و با گویش شیرازی است و اکثر مردم این شهر مسلمان شیعه هستند.

شب های شهر شیراز

این شهر از لحاظ طبیعت گردی، فرهنگی، آثار باستانی، اماکن زیارتی و آب وهوای مطبوع کم نظیر است. آتلانتیک راهنمای گردشگری شما می شود تا جای جای سرزمین عزیزمان ایران را به شما هموطنان عزیز معرفی نماید؛ پیشاپیش سفر خوبی را برای شما آرزومند است.

با ما همراه باشید تا با شیراز، شهر شعر و ادب پارسی بیش از پیش آشنا شوید…

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

عمارت بهارستان، ساختمان مجلس شورای ملی، شهر تهران، سایت گردشگری آتلانتیک

عمارت بهارستان، مجلس شورای ملی

ساختمان تاریخی مجلس شورای ملی ایران یا همان عمارت بهارستان، در مجموعه میدان بهارستان شهر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *