خانه / گردشگری / اردبیل؛ شهر چشمه های بهشت
اینستا گرام سایت آتلانتیک

اردبیل؛ شهر چشمه های بهشت

مرکز استان اردبیل، اَردَبیل، شهری در شمال غربی ایران، شهری باستانی و تاریخی، در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان، شهری زیبا با سیمایی چشم نواز و اقلیمی کم نظیر، سرسبز و آباد، شهری مردم محور با مردمانی مومن، فعال، با نشاط و همچون کوه سبلان مقاوم و استوار، شهری پیشرو و توسعه یافته با معماری و شهرسازی اصیل، متعادل و متوازن و سازگار با هویت تاریخی و فرهنگی است. اینجا اردبیل است، شهر اذان، شهر چشمه و آب گرم، در این سفرنامه شما را به اردبیل دعوت می نمایم.

آرتاویل، دارالارشاد، دارالملک، دارالامان، دارالعرفان و شهر مقدس از نام های قدیم اردبیل هستند. اردبیل در دوران صفویه و با وجود شیخ صفی‌الدّین رشد کرد و رونق گرفت. بافت شهر اردبیل بصورت تار عنكبوت است و اغلب خیابان های آن منحنی شكل می باشند. اردبیل، اولین شهر ایران از لحاظ لوله کشی آب شرب است که تاریخ انجام آن احتمالاً به دوره صفویه باز می گردد. در کتاب اوستا آمده است که زردشت پیامبر ایرانی در کنار رود ” دائی یتا ” که امروزه ارس نامیده می‌شود به دنیا آمد و در کوه سبلان کتاب خود را نوشت، چنین به نظر می‌رسد که این شهر بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت تاریخ دارد.

رشته کوه و چشمه های آب گرم سبلان

اردبیل در منطقه کوهستانی رشته کوه های زاگرس و در ارتفاع ۱٬۳۵۰ متر از سطح دریا با مساحتی در حدود ۲۰۰ کیلومتر مربع قرار دارد، آب و هواي اردبیل سرد است و در فصل زمستان زمين پوشيده از برف می ‌شود، اما تابستان هایی معتدل دارد. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران دارای جمعیتی در حدود ۵۶۴٬۳۷۴ نفر بوده و دارای تراکم شهری در حدود ۲۸۲۲ نفر در هر کیلومتر مربع است و طبق آمار سال ۱۳۹۵ شانزدهمین شهر پرجمعیت ایران است. همچنین اکثر مردم اردبیل مسلمان شیعه هستند و بیشتر به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می نمایند.

فرصت گشتن و دیدن جذابیت های گردشگری و تاریخی این شهر را از دست ندهید، آتلانتیک راهنمای گردشگری شما می شود تا جای جای سرزمین عزیزمان ایران را به شما هموطنان عزیز معرفی نماید؛ پیشاپیش سفر خوبی را برای شما آرزومند است.

با ما همراه باشید تا با اردبیل، شهر چشمه و اذان بیش از پیش آشنا شوید…

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

عمارت بهارستان، ساختمان مجلس شورای ملی، شهر تهران، سایت گردشگری آتلانتیک

عمارت بهارستان، مجلس شورای ملی

ساختمان تاریخی مجلس شورای ملی ایران یا همان عمارت بهارستان، در مجموعه میدان بهارستان شهر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *