خانه / گوناگون / راهنمای جامع معرفی و ثبت نام پوشش بیمه سلامت
اینستا گرام سایت آتلانتیک

راهنمای جامع معرفی و ثبت نام پوشش بیمه سلامت

در این مطلب آتلانتیک قصد دارد، شما را با نحوه ثبت نام بیمه سلامت آشنا نموده و خدمات این سازمان را به شما معرفی نماید.  برای همه ما اتفاق افتاده که هنگام مراجه به پزشک، بیمارستان و یا مراکز بهداشتی و درمانی با افرادی برخورد نماییم که فاقد هرگونه دفترچه درمانی هستند و از این رو به علت مشکلات مالی، ناتوان در پرداخت هزینه های درمانی خود و خانواده شان هستند.

همانطور که می دانید، مجموعه بیمه سلامت زیر نظر وزارت بهداشت و درمان با صدور اولین بیمه نامه در سال  1393 شمسی بطور رسمی شروع به کار کرد و به عنوان یک طرح حامی برای قشر آسیب پذیر، توسط دولت ارائه شده و مخصوصاً برای افرادی است که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی و یا بیمه درمانی نیروهای مسلح نیستند.

اما آیا بیمه سلامت تنها مخصوص اقشار ضعیف جامعه است؟!

خیر، در ادامه انواع بیمه سلامت را معرفی می نماییم، تا با تنوع این بسته حمایتی دولت آشنا شوید.

انواع بیمه های سلامت

الف) بیمه سلامت همگانی (اجباری):

این بیمه نامه ، بدون دریافت هیچ هزینه ای و بدون دریافت حق بیمه، تمام خدمات درمانی را به بیماران ارائه می دهد.

توجه: دریافت این بیمه نامه، ملزم به تحت پوشش نبودن هیچ یک از انواع بیمه ها (تامین اجتماعی ، خدمت درمانی و…) می باشد.

توجه: همانطور که مشخص است، این پوشش بیمه تنها یک دفترچه برای هر یک از افراد خانوار دارد و تنها برای درمان استفاده می شود و هیچگونه مزایا و سابقه ای برای فرد بیمه شده وجود نخواهد داشت.

 

ب) بیمه سلامت ایرانیان:

بسیاری بیمه سلامت ایرانیان را با بیمه همگانی اشتباه می گیرند، تفاوت بیمه ایرانیان و بیمه همگانی در این است که برای دریافت آن باید هزینه ای را پرداخت نمود. حق بیمه این بیمه نامه برای هر نفر سالیانه بر اساس نرخ مصوب هیأت محترم وزیران مشخص می شود و دولت حدود 50 درصد این مبلغ را پرداخت می نماید و برای یک سال فرد بیمه می شود.

 

سوال) تفاوت بیمه سلامت ایرانیان و همگانی در چیست؟!

همانطور که می دانید، بیمه سلامت کاملاً رایگان است و افراد هیچ پولی برای برخوداری از خدمات این بیمه پرداخت نمی کنند. دفترچه بیمه سلامت همگانی و یا اجباری فقط در بخش های دولتی خدمات می دهد، اما افرادی که از بیمه سلامت ایرانیان استفاده می نمایند، به علت اینکه 50 درصد حق بیمه مصوب را پرداخت می نمایند، قادر هستند تا از خدمات بخش خصوصی هم بهره‌مند شوند.

 

ج) بیمه سلامت روستائیان:

این بیمه نامه را می توان یکی از زیرمجموعه های بیمه همگانی به حساب آورد. این بیمه رایگان بوده و تمام حق بیمه برای هر روستایی توسط دولت پرداخت می شود. طبق این طرح روستایی به شخصی گفته می شود که در روستا سکونت داشته باشد و تأیید آن توسط خانه بهداشت و یا شورای اسلامی شهر و روستا صورت می گیرد، از این رو تمام روستائیان و ساکنین شهرهای زیر 20 هزار نفر می توانند تحت پوشش بیمه روستائیان قرار گیرند.

 

د) بیمه سلامت کارکنان دولت:

تمامی کارکنان دولت از تاریخ استخدام (رسمی و پیمانی) تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار خواهند گرفت، این طرح شامل خود فرد و همچنین افراد تحت تکفل و سرپرستی ایشان می شود.

 

ه) بیمه سلامت سایر اقشار:

در این طرح معرفی شوندگان از سوی موسسات بیمه گزار (کلیه مددجویان و توانخواهان تحت پوشش سازمان بهزیستی، دانشجویان خارجی وزارت بهداشت و علوم، بنیاد شهید و امور ایثارگران، طلاب حوزه علمیه،  مدد جویان کمیته امداد حضرت امام “ره” و مهاجرین و اتباع خارجی) در قالب قرادادی مشخص از خدمات بیمه پایه سلامت برخوردار می گردند.

 

ي) بیمه سلامت بیماران خاص:

بر اساس مصوبه هیئت محترم وزیران بیماران مبتلا به بیماری های تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، گیرندگان پیوند کلیه، MS و… به‌ عنوان بیماران خاص اطلاق می‌گردند. از این رو بیمه‌شدگان این طرح بدون پرداخت هرگونه حق بیمه مصوب، دفترچه بیمه سلامت مخصوص بیماران خاص دریافت می‌نمایند.

 

از این رو همه افراد می بایست حداقل تحت پوشش یک بیمه درمانی باشند تا امنیت سلامت خود و خانواده عزیزشان را تأمین نمایند.

سامانه سازمان بیمه سلامت

ihio.gov.ir

تعهدات و تعرفه ها

شناسنامه خدمات قوانین و مقررات

پوشش بیمه

دارو و تجهیزات پزشکی

رسیدگی و پرداخت صورتحساب اسناد پزشکی

بخشنامه ها

پوشش بیماران خاص

قوانین بیمه سلامت

صندوق سایر اقشار

صندوق روستایی

تایید نسخ دارویی

تفاهم نامه بیمه روستایی

صندوق ایرانیان و همگانی

خدمات تشخیص درمانی

ارائه قیمت داروهای در تعهد سازمان

پرداخت هزینه های درمان روستائیان به دانشگاه های علوم پزشکی

اسناد پزشکی پوشش اتباع بیگانه
ارائه خدمات بیمه گری بیمه پایه دستورالعمل اجرایی

صندوق کارکنان دولت

 

سوال) آیا بیمه سلامت بازنشستگی دارد؟

در رابطه با این بیمه باید گفت که بیمه سلامت تنها یک بیمه نامه درمانی است و مانند بیمه تأمین اجتماعی مستمری و بازنشستگی ندارد.

سوال) بیمه سلامت چه مواردی را پوشش می دهد؟

این بیمه به مانند سایر بیمه ها، تمام خدمات درمانی، بستری و سرپایی ارائه شده در بیمارستان ها، کلینیک ها، پاراکلینیک ها و سایر مراکز درمانی را تحت پوشش قرار می دهد و تمام مراکز خصوصی و دولتی بسته به نوع کیفیت بیمه نامه انتخابی طرف قرارداد این بیمه می باشند.

سوال) آیا بیمه سلامت، بیمه درمان تکمیلی هم دارد؟

بیمه نامه اولیه به عنوان بیمه نامه پایه محسوب می شود و در آن هیچ محدودیتی برای خرید بیمه تکمیلی در نظر گرفته نشده است و بیمه شده می تواند با خرید بیمه تکمیلی انفرادی از پوشش های بیشتری استفاده نماید.

سوال) آیا شیمی درمانی جزء تعهدات بیمه سلامت هست؟

براساس آخرین مصوبات دولت بیماری های تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، گیرندگان پیوند کلیه، MS جزء بیمارن خاص محسوب شده و شیمی درمانی به دلیل قرارنداشتن در این گروه از بیماری ها جزء بیماری های تحت پوشش قرار ندارد.

سوال) تأيید نسخه ها در بیمه سلامت چگونه انجام می شود؟

این بیمه هم به مانند سایر بیمه ها برای پرداخت هزینه های دارویی نیازمند تایید نسخه ها می باشد. برای تائید نسخه نیازی به مراجعه حضوری به سازمان بیمه سلامت نیست و این کار توسط داروخانه ها به سرعت انجام می شود. اما شما به عنوان صاحب دفترچه بیمه می توانید به سایت سازمان بیمه سلامت که در بالا بدان اشاره شد مراجعه نمایید، در این سامانه امکان تأیید نسخه قرار دارد و با پرداخت فرانشیز می توانید داروی مورد نظر را از داروخانه دریافت نمایید.

سوال) چگونه دفترچه بیمه سلامت بگیرم؟

برای دریافت دفترچه بیمه نیاز به مراجعه حضوری به سازمان بیمه سلامت نیست و متقاضیان استفاده از این بیمه نامه می توانند با مراجعه به سامانه  eservices.ihio.gov.ir اقدام به ثبت نام برای این بیمه نمایند.

 

در ادامه این آموزش به نحوه ثبت نام در سامانه بیمه سلامت می پردازیم:

از این رو سازمان بیمه سلامت ایران مطابق تصویب نامه شماره ۷۰۵۶۰/ت۵۶۲۷۸هـ مورخ 1398/6/9 هیئت وزیران مبنی بر پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی براساس بند (الف) ماده (۷۰) قانون برنامه ششم توسعه کشور، اقدام به ثبت نام متقاضیان بیمه سلامت همگانی می­ نماید.

ابتدا به آدرس  eservices.ihio.gov.ir مراجعه نمایید:

چنانچه فاقد هرگونه پوشش بیمه ای می باشید روی دکمه ” ثبت نام در سامانه بيمه سلامت ”  کلیک نمایید، با کلیک روی دکمه ثبت نام  فرم زیر نمایش داده می شود:

پس از وارد کردن شماره ملی و مقدار تصویر امنیتی جهت ثبت مشخصات فردی به فرم زیر منتقل می شوید. در این فرم، کلیه اطلاعات مورد نظر دریافت می شود، تکمیل مواردی که با رنگ قرمز نشان داده شده است الزامی می باشد.

پس از وارد نمودن اطلاعات و زدن کلیک مرحله بعد به فرم زیر وارد شده و می بایست محل دریافت دفترچه خود را مشخص نمایید:

در ادامه از شما درخواست می شود تمامی اعضای خانوار خود را ثبت نمایید.

در صورت ثبت تمامی اعضای خانواده به فرم زیر منتقل می شوید:

چنانچه نام تمامی اعضای خانواده خود را وارد نموده اید با کلیک روی دکمه ” درخواست پوشش بیمه ای ” به فرم زیر منتقل می شوید:

در صورتیکه مراتب مورد تائید بوده و متقاضی پرداخت الکترونیکی می باشید، با کلیک روی دکمه “پرداخت الکترونیکی” به صفحه بانک متصل شده و می توانید عملیات پرداخت را انجام دهید. پس از اتمام عملیات، پیامکی مبنی بر انجام موفق امور برای شما ارسال می شود. در این مرحله شما می بایست در بازه زمانی اعلام شده به دفتر پیشخوان منتخب خود مراجعه و با ارائه مدارک هویتی نسبت به تحویل دفترچه بیمه خود اقدام فرمایید.

در صورتیکه توان پرداخت حق بیمه خود را نداشته و تقاضای بهره مندی از یارانه حمایتی دولت را دارید می توانید با کلیک دکمه مربوطه درخواست خود را ثبت نمایید. در این هنگام پیامکی با مضمون اينکه اطلاعات شما به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت ارزیابی وسع ارسال شده است و پس از یک ماه نتیجه به شما اطلاع رسانی خواهد شد را دريافت مي کنيد.

پس از گذشت مدت زمان اعلام شده، پیامکی مبنی بر نتیجه ارزیابی وسع از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای شما ارسال شده و می توانید به سامانه مراجعه و بر اساس نتیجه ارزیابی اقدام به برقراری پوشش بیمه ای خود نمایید.

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

Fentanyl(Fentanil or Duragesic or Fentora or Sublimaze) معرفي داروي ضد درد فنتانیل - سايت اموزشي اتلانتيک - داروشناسي

معرفي داروي ضد درد فنتانیل – Fentanyl

در این سری از آموزش ها سعی داریم تا شما را با دانش داروشناسی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *