خانه / گوناگون / انواع روش هاي آزاد سازي سهام عدالت
اینستا گرام سایت آتلانتیک

انواع روش هاي آزاد سازي سهام عدالت

در سال 1385 با اجازه ای که توسط مقام معظم رهبری صادر شد، طرح توزیع سهام عدالت آغاز شد که بر این اساس به مشمولان دو دهک درآمدی شامل مشمولان کمیته امداد و سازمان بهزیستی تخفیف 50 درصدی نیز تعلق گرفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رییس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم درآمد، موارد سه‌گانه‌ای را به عنوان امور لازم‌الرعایه در این واگذاری‌ها مورد تأکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: دولت هر چه زودتر اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریعتر از منافع سهام خود بهره‌مند شوند.

ابلاغیه مقام معظم رهبری در رابطه با آزادسازی سهام عدالت

ابلاغیه مقام معظم رهبری در رابطه با آزادسازی سهام عدالت

بسم الله الرحمن الرحیم درپی تصمیم واگذاری درصدی از سهام اصل ۴۴ قانون اساسی در قالب سهام عدالت با هدف گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانوارهای کم درآمد، انتظار این بود که توسط مسئولین مربوط در دولتهای مختلف با اجرای دقیق مواد ۸ گانه ابلاغی ۱۳۸۵/۴/۱۲ هرچه سریعتر مقدمات لازم برای آزادسازی سهام عدالت و واگذاری تعیین قیمت آن به بورس فراهم گردیده و آیین‌نامه‌های اجرایی تهیه و به اجرا درآید. در هر صورت با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و عزم دولت برای عمل به تکالیفی که به عهده اوست، با آزادسازی سهام عدالت با رعایت امور زیر، موافقت می‌شود: ۱. دارندگان سهام عدالت مجازند در محدوده زمانی مشخص مالکیت مستقیم سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر را انتخاب نمایند و به تناسب، نقش مدیریتی خود را ایفا کنند. ۲. مقررات مورد نیاز جهت انتقال سهام به صاحبان سهام عدالت توسط شورایعالی بورس تدوین و تصویب شود. این مصوبات برای کلیه دستگاههای اجرایی لازم‌الاجراست. ۳. نسبت به سهام باقیمانده در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، شورایعالی بورس موظف است ضمن تشویق ماندگاری صاحبان سهام در شرکت‌های مذکور، از طریق مبادی ذیربط هرچه زودتر زمینه‌ی ورود آن شرکتها را در بورس فراهم نماید. با توجه به تأخیری که در طول زمان نسبت به تحقق اهداف واگذاری این سهام پیش آمده است، و به دلیل ضرورت بهره‌مندی هرچه سریعتر مردم از منافع سهام خود، لازم است دولت محترم هرچه زودتر اقدامات مقتضی در جهت تحقق موارد مذکور در بندهای سه گانه فوق را به‌عمل آورد. سیّدعلی خامنه‌ای ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

با ابلاغیه مقام معظم رهبری، آزادسازی سهام عدالت عملیاتی شد که در این راستا عزم دولت نیز این است که با سرعت بالا، آزادسازی سهام عدالت را عملیاتی نماید. مقدمات آزادسازی این سهام را با درج اطلاعات لازم در سامانه سهام عدالت به نشانی wwwsamanese.ir فراهم شده است.

با پایان یافتن مهلت 10 ساله تسویه اقساط سهام عدالت از محل سود سالیانه این سهام، اطلاعات میزان سهام آنها در سامانه سهام عدالت درج شده و در سه سال گذشته نیز هر یک از مشمولانی که سهام عدالت آنها یک میلیون تومان ارزش دارد به ترتیب 150، 175 و 205 هزار سود سالیانه این سهام را از سال 96 تا 98 دریافت کرده اند.

در حال حاضر ارزش مجموع سهام عدالت مشمولان حدود 300 هزار میلیارد تومان است و تعداد مشمولان سهام عدالت بیش از 49 میلیون و 100 هزار نفر هستند، و این امکان فراهم شده است تا مشمولان با مراجعه به سامانه سهام عدالت در خصوص مدیریت و مالکیت سهام خود تصمیم گیری نمایند.

بر این اساس مشمولان می توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت به آدرس www.samanese.ir به یکی از گزینه های فروش مستقیم و یا اداره سهام توسط شرکت های سرمایه گذاری استانی وضعیت سهام عدالت خود را انتخاب نمایند.

توجه: اگر کسی در مدت 30 روز تعیین شده برای تصمیم گیری در خصوص سهام عدالت، به سامانه این سهام مراجعه نکند، به صورت خودکار گزینه دوم که شرکت های سرمایه گذاری استانی است، برای آنها لحاظ می شود.

طبق ابلاغیه مقام معظم رهبری شورای عالی بورس باید تصمیم گیری نماید که زمان فروش این سهام توسط مشمولان به صورت مستقیم به چه ترتیب و چه زمانی خواهد بود!؟

بر این اساس طی چند روز آینده و با تصویب این شورا جزئیات نحوه فروش سهام عدالت توسط مشمولان به صورت مستقیم و همچنین مزایای هر یک از این روش ها اطلاع رسانی می شود.

توجه: در صورتی که مشمولان سهام عدالت خود را نفروشند و اختیار اداره و مدیریت آن را به شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت بدهند، سازوکاری فراهم می شود که در آینده مشمولان مالک واحدهای صندوق های قابل معامله این شرکت ها شوند.

با  ورود این میزان سهام به بازار سرمایه، موجب افزایش عمق آن می شود و بازار سرمایه ایران را به یکی از بزرگترین بازارهای سرمایه در دنیا تبدیل می نماید.

همچنین ببینید

Fentanyl(Fentanil or Duragesic or Fentora or Sublimaze) معرفي داروي ضد درد فنتانیل - سايت اموزشي اتلانتيک - داروشناسي

معرفي داروي ضد درد فنتانیل – Fentanyl

در این سری از آموزش ها سعی داریم تا شما را با دانش داروشناسی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *