خانه / گوناگون / در مورد RAM بیشتر بدانیم
اینستا گرام سایت آتلانتیک

در مورد RAM بیشتر بدانیم

همه چيز در مورد رم-RAM ها

 

دوست عزيزم، در اين آموزش سعي شده است، تا اطلاعات بيشتري را در مورد رم فرا بگيريد و شما را در حد امکان با بهترين نحوه انتخاب و استفاده از اين ابزار آشنا نماييم.

تعریف RAM: رَم ” RAM ” مخفف سه کلمه ” Random Access Memory ” است. رَم یک حافظه است، وظیفه این قطعه کوچک این است که محاسبات را برای مدت محدودی به خاطر می سپارد تا فرآینده های کاری شما برای هربار مجدد تکرار نشوند. این بدین معنی است که اطلاعات به صورت تصادفی در این حافظه ذخیره می شوند.

حال با این تعریف، سوالات و ابهاماتی پیش می آید، که در ادامه به آن ها می پردازیم:

نحوه کار RAM : ابتدا دیتا از CPU وارد” RAM ” شده و تا پایان پردازش داخل ” RAM ” نگه داشته می شود، زیرا” RAM ” می تواند سرعت خود را با ” CPU ” هماهنگ نماید، ولی هارد قابلیت این کار را ندارد!! پس در واقع وجود ” RAM ” برای بالا بردن سرعت پردازش ” CPU ” لازم و ضروری می باشد.

 

چه وقت ما به رَم بیشتر نیاز پیدا می کنیم؟ و اندازه رَم چقدر می تواند در انجام کارهایمان کمک کند؟

یک سوال اینجا پیش می آید و باید آن را از خود بپرسید:
با توجه به کارهایم، آیا رَم سریع‌تر نیازم را برطرف می نماید یا رم بیشتر؟

همانطور که می دانید علاوه بر اندازه رَم، سرعت و فرکانس هم در عملکرد آن تاثیرگذار هستند، بیشتر برنامه‌نویسان برنامه‌های خود را طوری می‌سازند که اپلیکیشن آن‌ها به میزان خاصی رم نیاز داشته باشد. اگر رم بیشتری داشته باشید راحت‌تر می‌توانید چندین کار را با هم انجام دهید. این تفاوت را گرافیست ها، ویرایشگران صوتی و ویدیویی، گیمرها و… بهتر درک می کنند. از این رو اگر یک کامپیوتر با ظرفیت تنها 8 گیگابایت رم دارید، ارتقاء آن به 16 گیگابایت تفاوت چندانی را در عملکرد دستگاه شما بوجود نخواهد آورد!! اما با ارتقاء آن به یک رم 8 گیگابایتی با سرعت بالاتر می‌تواند عملکرد دستگاه شما را به طور چشمگیری تغییر دهد. در نتیجه رم بیشتر به شما کمک می‌کند کارهای خود را با سرعت بالاتری انجام دهید.

آیا می شود رَم با اندازه های مختلف را روی سیستم بست؟

بله این امکان وجود دارد، بگذارید فرآیند کار را بررسی نماییم. معمولا سیستم های لپ تاپ و کامپیوتر دارای دو درگاه رَم استیک هستند. خب همانطور که می دانید رَم ها اجزای زیادی دارند که باید با یکدیگر کار کنند تا عملکرد خوبی را شاهد باشیم. البته بین داشتن یک رَم نسبت به دو رَم تفاوت زیادی دارد، در این باره توصیه شده است که از رم های یک اندازه، با فرکانس یکسان و ساخت یک شرکت استفاده نمایید.

زمانیکه که دستگاه را روی حالت دو کاناله قرار می دهید، آن گاه دو رم استیک باید از ولتاژ یکسان استفاده نموده و کنترل‌ گر‌های آن‌ها نیز با یکدیگر و با مادربرد به خوبی سازگار باشند، از این رو بهتر است است از یک مدل استفاده نمایید. در نظر بگیرید اگر استیک اول شما 4 گیگابایت است می‎توانید یک استیک 8 گیگابایتی اضافه نمایید، اما در عمل همانطور که گفتیم سیستم جهت یکپارچگی عملکرد خود تنها از 4 گیگابایت استیک دوم استفاده می نماید، از این رو از  4 گیگابایت باقی مانده استیک دوم در حالت تک کاناله مجدد استفاده می گردد، پس به عنوان نتیجه گیری شاید هزینه کردن برای یک استیک 8 گیگابایتی اضافه مقرون بصرفه نباشد، اما نسبت به حالت قبل تا حدودی سرعت بیشتری را در عملکرد محاسبات کامپیوتر تجربه خواهید کرد.

برای بهبود سرعت رَم چه کاری انجام دهیم؟

بسیاری فکر می کنند که رَم همانند یک داریو سخت ” هارد دیسک ” است، که به سادگی بتوان اطلاعات آن را پاک کرد و سرعت آن را بالا برد، بلکه باید بدانید رَم همانطور که گفتیم یک حافظه موقت است و محاسبات در حافظه‌ی رم صورت می گیرد و روی این حافظه به صورت مستمر و به صورت خودکار محاسبات قبلی پاک شده و جای خود را به محاسبات جدیدتر می دهند، لذا استفاده از هرگونه نرم افزار برای پاک کردن حافظه رم در هیچ نوع دستگاهی توصیه نمی گردد.

چطور بفهیم چقدر رَم نیاز داریم؟

حداقل میزان رَم براساس نوع سیستم عامل مشخص می شود، به موارد زیر دقت نمایید:

نوع سیستم عامل

حداقل مقدار RAM

32 بیتی

4 گیگابایت

64 بیتی

8 گیگابایتی

همه چيز در مورد رم-RAM ها

نتیجه گیری:

رَم بیشتر الزاما همیشه بهتر نیست!؟ بله، به عبارت دیگر این اعداد هر چقدر بزرگتر می شوند، الزامی نیست که عملکرد سیستم شما هم بهتر شود. به دلایل مختلف، خیلی اوقات کامپیوتر شما توان استفاده از مقدار بیشتر RAM را نه از نظر فضا و نه اندازه دارد. به عنوان مثال، اکثر افراد از ویندوز های 32 بیتی استفاده می نمایند، در این صورت توان استفاده بیشتر از 4 گیگ رم را ندارند، پس حتی اگر شما 8 گیگ رم هم داشته باشید، هیچ فرقی نخواهید دید. اگر از نحوه کار یک دستگاه آگاه نیستید، از متخصصان این امر بپرسید و بیهوده پولتان را هدر ندهید. یادتان باشد برای استفاده بیشتر از 4 گیگ رم باید از سیستم عامل های 64 بیتی استفاده نمایید.

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

Fentanyl(Fentanil or Duragesic or Fentora or Sublimaze) معرفي داروي ضد درد فنتانیل - سايت اموزشي اتلانتيک - داروشناسي

معرفي داروي ضد درد فنتانیل – Fentanyl

در این سری از آموزش ها سعی داریم تا شما را با دانش داروشناسی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *