خانه / گوناگون / علت های کند شدن کامپیوتر چیست و راه حل آن چه می باشد؟
اینستا گرام سایت آتلانتیک

علت های کند شدن کامپیوتر چیست و راه حل آن چه می باشد؟

Cause of computer slowdown - علت های کند شدن کامپیوتر چیست و راه حل آن چه می باشد؟

در این سری از آموزش های آتلانتیک به بحث کند شدن کامپیوتر می پردازیم، برای حل این مشکل و سرعت بخشیدن به کامپیوتر تا انتها با ما همراه باشید.

اگر احساس می کنید، سیستم کامپیوترتان در هنگام کار و پردازش یا بالا آمدن ویندوز  ” Windows ” کند شده این آموزش می تواند به شما کمک نماید، تا علت آن را پیدا نموده و مشکل را برطرف نمایید.

این مشکل در بسیاری از مواقع پس از استفاده طولانی مدت از سیستم عامل و یا ” Install ” و ” Uninstall ” کردن برنامه های کاربردی متنوع بروز می یابد.

از آنجا که نرم افزارهای کاربردی عموماً به هنگام نصب در قسمت های مختلفی از کامپیوترتان ذخیره می‌شوند و اغلب حتی پس از ” Uninstall ” کردن برنامه نیز در کامپیوتر و محل خاصی از حافظه اصلی باقی می‌مانند. با هر بار نصب برنامه کاربردی جدید در رایانه تان سیلی از این فایل های نرم افزاری (شامل Dll ها، Exe ها و …) را در کامپیوترتان جاسازی می‌کنید.

پس با هر بار نصب برنامه کاربردی فایل هایی در حافظه رایانه تان تعبیه می‌شود که برخی از آنها با ” Uninstall ” شدن برنامه مذبور نیز کماکان مهمان رایانه شما هستند.

 

توصیه هايي برای مواجه با این مشکلات:

برنامه های کاربردی را که به طور مداوم و در هر بار بالا آمدن ویندوزتان از آنها استفاده نمی‌کنید، از قسمت ” Autoloader ” خارج نمایید.

برای مشاهده برنامه های موجود در این قسمت مسیر زیر را دنبال نمایید:

Cause of computer slowdown - علت های کند شدن کامپیوتر چیست و راه حل آن چه می باشد؟

در Start->Run->msconfig تایپ کنید.

Cause of computer slowdown - علت های کند شدن کامپیوتر چیست و راه حل آن چه می باشد؟

حال لیست برنامه های موجود در قسمت ” Autoloader ” را می‌توانید در تب ” Startup ” مشاهده کرده و با ” Uncheck ” کردن موارد غیر ضروری، از بالا آمدن سریع ویندوزتان لذت ببرید. البته برنامه هایی مانند آنتی ویروس از جمله برنامه هایی هستند که به طور مکرر و در هر بار بالا آمدن سیستم تان به آن نیاز دارید پس آنرا ” Uncheck ” نکنید.

Cause of computer slowdown - علت های کند شدن کامپیوتر چیست و راه حل آن چه می باشد؟

اما در صورتی که می‌خواهید برنامه کاربردی را به صورت آزمایشی نصب نمایید، بهتر است قبل از انجام این کار یک ” Restore point ” بسازید و پس از نصب و ” Uninstall ” کردن برنامه آزمایشی،  ” Restore point ” ساخته شده را بازیابی کرده و بدین سان تنظیمات رایانه تان را به حالت قبل از نصب بازگردانید. فقط به یاد داشته باشید که ” Restore point ” تمامی ‌تنظیمات و اطلاعات مربوط به رایانه تان را به حالت قبل از نصب باز می‌گرداند!!، پس مراقب باشید سایر اطلاعات خود را از دست ندهید.

نحوه ساخت ” Restore point ” در ” Windows ” به شرح زیر می‌باشد:

Cause of computer slowdown - علت های کند شدن کامپیوتر چیست و راه حل آن چه می باشد؟

Start->All Programs->Accessories->System Tools->System Restore

Cause of computer slowdown - علت های کند شدن کامپیوتر چیست و راه حل آن چه می باشد؟

حال به سادگی و با طی مراحل مشخص ” Restore point ” خود را بسازید.

Cause of computer slowdown - علت های کند شدن کامپیوتر چیست و راه حل آن چه می باشد؟

در ادامه اين آموزش به نکات ديگري مي پردازيم تا به شما کمک کند، سرعت کامپيوتر خود را بهبود ببخشيد، پس گام هاي زير را تا انتها دنبال نماييد:

 

گام اول: ریبوت کردن کامپیوتر

اگر به تازگی سیستم خود را ریبوت ” Reboot ” نکرده‌اید، قبل از دنبال کردن هر یک از مراحل زیر، این کار را انجام دهید.

گام دوم: برنامه‌های پس زمینه

یکی از رایج‌ترین دلایل کند شدن سیستم، برنامه‌هایی هستند که در پس زمینه اجرا می‌شوند.

نکته: برای مشاهده اینکه چه برنامه‌هایی در پس زمینه اجرا می‌شوند و چه میزان حافظه و ” CPU ” استفاده می‌شود، ” Task Manager ” را باز نمایید.

اگر برای حفاظت از سیستم و جلوگیری از نرم‌افزارهای مخرب، آنتی ویروس نصب کرده‌اید، مطمئن شوید سیستم آن را در پس زمینه اجرا نمی کند، چرا که آنتی ویروس در حال اجرا، می‌تواند عملکرد سیستم شما را کاهش دهد.

گام سوم: حذف فایل‌های ” temp ” و کند شدن کامپیوتر

برنامه‌ها و فایل های موقت بر روی هارد دیسک ذخیره می‌شوند. حذف فایل‌های ” temp ” می تواند به بهبود عملکرد سیستم کمک کند. توصیه می‌­شود این کار را به صورت دستی انجام دهید. ابتدا، منوی ” Start ” را باز نمایید و در فیلد جستجو، عبارت ٪ temp٪ را تایپ نمایید. در ویندوز XP و نسخه‌­های قدیمی­‌تر، در منوی ” Start ” روی گزینه ” Run ” کلیک نمایید و٪ temp٪ را در فیلد Run جستجو نمایید، در ادامه، پوشه ” temp ” باز می‌شود. اکنون، می‌توانید تمام فایل‌های موجود در این پوشه را حذف نمایید.

گام چهارم: فضای آزاد هارد دیسک

مطمئن شوید که در هارد دیسک، حداقل ۲۰۰ تا ۵۰۰ مگابایت فضای آزاد وجود دارد. این فضای در دسترس اجازه می‌­دهد تا سیستم بتواند فضای آزاد را برای فایل­‌های موقت ذخیره کند.

گام پنجم: اسکن به منظور شناسایی نرم‌افزارهای مخرب

نرم‌افزارهای مخرب می­‌تواند یکی از دلایل اصلی کند شدن سیستم باشد، حتی اگر یک اسکنر آنتی ویروس بر روی سیستم نصب شود! بنابراین، توصیه می­‌شود یک اسکنر مخصوص نرم‌افزارهای مخرب را بر روی کامپیوتر اجرا نمایید. برای اسکن سیستم از نسخه رایگان  ” Malwarebytes ” استفاده کرده و نرم‌افزارهای مخرب را شناسایی نمایید.

گام ششم: اسکن به منظور شناسایی ویروس‌ ها

اگر سیستم شما با یک یا چند ویروس آلوده شود، می‌­تواند موجب کند شدن شود. می‌­توانید برای اسکن کردن ویروس‌­ها و حذف آنها از ابزار رایگان ” Housecall Trend Micro ” استفاده نمایید. همچنین، توصیه می‌­شود برای حفاظت از سیستم در برابر ویروس‌­ها از آنتی ویروس استفاده نمایید.

گام هفتم: برنامه‌­های نصب شده روی ویندوز را به روز رسانی نمایید

از نصب آخرین به روز رسانی برنامه‌­های ویندوز مطمئن شوید. اگر سرعت اینترنت کامپیوتر شما کند شده، مطمئن شوید که همه پلاگین‌های مرورگر به روز می­‌شوند.

گام هشتم: درایورهای خود را به روز نمایید

اطمینان حاصل نمایید که آخرین نسخه­‌های درایور سخت‌افزار کامپیوتر، به ویژه آخرین درایورهای ویدئویی به روز شده­‌اند. داشتن درایورهای قدیمی می‌­تواند موجب کند شدن سیستم شود.

گام نهم: راه‌اندازی مجدد کامپیوتر

اگر هر یک از مراحل فوق را انجام داده­‌اید، اما هنوز سیستم کند عمل می‌­کند، سعی نمایید کامپیوتر خود را مجددا راه‌اندازی نمایید.

گام دهم: اجرای پاک‌سازی رجیستری

معمولا پاک‌سازی رجیستری توصیه نمی­‌شود. با این حال، اگر تمام مراحل فوق را دنبال کرده‌­اید و عملکرد کامپیوتر شما هنوز کند است، سعی نمایید یک پاک کننده رجیستری را در سیستم خود اجرا نمایید.

گام يازدهم: سیستم یا پردازنده بیش از حد گرم است

از دمای سیستم مطمئن شوید، گرمای بیش از حد می­‌تواند عملکرد آن را کاهش دهد. زیرا اکثر پردازنده‌­ها به طور اتوماتیک سرعت پردازنده را کاهش می‌دهند تا مسائل مربوط به گرما را جبران کنند. همچنین، گرد و غبار، می­‌تواند جریان هوای داخل سیستم شما را نیز کاهش دهد و موجب گرم شدن آن شود.

گام دوازدهم: سرعت پردازشگر را افزایش یا ارتقا دهید

افزایش سرعت پردازنده یا  ” CPU ” می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم شما کمک کند. دو گزینه برای افزایش سرعت پردازنده وجود دارد: اورکلاک کردن یا ارتقاء.

اورکلاک پردازنده به معنای افزایش سرعت پردازنده در کامپیوتر است، با وجود اینکه اورکلاک می‌­تواند سرعت پردازنده را افزایش دهد، اما ممکن است آن را ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش دهد، همچنین، پردازشگر باید توانایی اورکلاک شدن را داشته باشد. یک پردازنده اورکلاک شده گرما بیشتری تولید می­‌کند، در برخی موارد، اورکلاک کردن پردازنده نیاز به استفاده از سیستم خنک کننده برای جلوگیری از گرمای بیش از حد پردازشگر دارد.

یک گزینه امن برای اورکلاک کردن، ارتقاء پردازنده است. شما باید مشخصات مادربرد را در سیستم خود بررسی نمایید تا مشخص شود از چه نوع پردازنده استفاده می­‌کند. پس از آن یک پردازنده جدید که سازگار با مادربرد باشد را خریداری نمایید و سپس پردازنده جدید را به جای پردازنده فعلی نصب نمایید.

گام سيزدهم: نصب مجدد ویندوز

اگر هیچ یک از مراحل فوق، مسائل شما را حل نکند، بایستی ویندوز سیستم را مجددا نصب نمایید. با این روش می­‌توانید عملکرد سیستم را افزایش دهید.

نصب نسخه جدیدی از ویندوز، برنامه­‌های نرم‌افزاری و آخرین نسخه‌­های درایور کمک می­‌کند تا هیچ مشکلی مربوط به نرم‌افزار وجود نداشته باشد که باعث کند شدن سیستم شود.

گام چهاردهم: مسائل مربوط به سخت‌افزار

در نهایت، اگر با دنبال کردن مراحل فوق، کامپیوتر شما هنوز کند است، ممکن است یک مشکل جدی مربوط به سخت‌افزار مانند خراب شدن یک قطعه وجود داشته باشد. می‌توانید مسائل مربوط به سخت‌افزار را بررسی نمایید که در ادامه به برخی از آن ها اشاره نمودیم:

گام پانزدهم: سیستم کهنه و فرسوده

یکی دیگر از عوامل کند شدن سیستم، می‌­تواند سن کامپیوتر مورد استفاده باشد. نرم‌افزارهای برنامه­‌های پیشرفته به روز می­‌شوند تا کارایی سیستم را افزایش دهند، سیستم فرسوده ممکن است توانایی اجرای این نوع نرم‌افزارها را نداشته باشد و عملکرد آن کند شود.

گام شانزدهم: ارتقاء حافظه

اگر مدت زیادی است از کامپیوتر خود استفاده می‌­نمایید ممکن است به ارتقای حافظه نیاز داشته باشد، توصیه می­‌شود حداقل ۲ گیگابایت حافظه ” RAM ” برای یک سیستم ۳۲ بیتی و ۴ گیگابایت برای یک سیستم ۶۴ بیتی ذخیره شود. با داشتن حافظه کافی برای برنامه‌­هایی که در رم اجرا می­‌شوند، سیستم نیازی به مبادله اطلاعات ذخیره شده در حافظه به فایل را ندارد. اگر هارد دیسک به طور مداوم فعال باشد، می‌­تواند نشانه­‌ای باشد که سیستم اغلب اطلاعات بین حافظه شما و هارد دیسک را تغییر می­‌دهد.

گام هفدهم: ارتقاء هارد درایو

یکی از علت‌های رایج کند شدن سیستم، هارد دیسک است. ارتقاء یک هارد دیسک به یک درایو حالت جامد ” SSD ” می تواند به طور قابل توجهی عملکرد کامپیوتر را بهبود بخشد.

 

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

Fentanyl(Fentanil or Duragesic or Fentora or Sublimaze) معرفي داروي ضد درد فنتانیل - سايت اموزشي اتلانتيک - داروشناسي

معرفي داروي ضد درد فنتانیل – Fentanyl

در این سری از آموزش ها سعی داریم تا شما را با دانش داروشناسی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *