خانه / گردشگری / مقبرة الشعرای تبریز
اینستا گرام سایت آتلانتیک

مقبرة الشعرای تبریز

خواهی شرفت هردمی اعلا باشد             باشد طلب فروتنی تا باشد

 با خاک نشینان بنشین تا گویند                هر چیز سبک‌تر است بالا باشد

خاقانی

پس از قرن ششم در زمانی که تبریز مرکز حکومت اتابکان آذربایجان قرار گرفت، پناهگاه شاعرانی شد که به دنبال زندگی آرام و آسوده ای به دور از جنگ و نزاع بودند. خاقانی، ابوالعلا و فلکی از شروان و گنجه، ظهیر فاریابی و شاهپور نیشابوری از خراسان بزرگ به شهر تبریز آمدند و ساکن شدند. این شاعران در آن زمان در حظیره های (قبر، آرامگاه) مخصوصی دفن می شدند. با گذشت زمان شاعران دیگری نیز در دوره های مختلفی همچون ایلخانیان، آق قویونلوها و صفویه به این شهر آمدند و در پایان عمر وصیت می کردند که در جوار خاقانی شروانی دفن شوند.

حالا در محله‌ی سرخاب تبریز مکانی وجود دارد که آرامگاه بیش از ۳۰۰ شاعر، عارف و مردان بنام این مرز و بوم است که بر این خاک مقدس ایران زمین آرمیده اند و امروزه این بنای یادبود، به یکی از نمادهای مهم شهر تبریز تبدیل شده است.

مجموعه موزه و مقبرة الشعرای شهر تبریز - گردشگری سایت آتلانتیک

مقبرة الشعرا در گذشته با اسامی حظیرة الشعرا، حظیرة القضاة و قبرستان سرخاب نیز نامیده می‌شد؛ اما گذشت روزگاران و مهم‌ تر از آن حوادث طبیعی شکل ظاهری آن را از بین برده بود، سال ها متروک ماند. اما از آنجا که شاعران و عارفان زیادی همچون حکیم اسدی طوسی، خاقانی شروانی، شاپور نیشابوری، قطران تبریزی، ظهیرالدین فاریابی، خواجه همام تبریزی، لسانی شیرازی، میرزاطاهر خوشنویس تبریزی، ثقه‌الاسلام تبریزی و سید محمد حسین شهریار در آن مدفون هستند، همواره مورد توجه همگان بوده است؛ از این جهت در شهریور ۱۳۵۰ شمسی مسابقه‌ای توسط روزنامه‌ی اطلاعات، کیهان و مجله‌ی یغما برگزار شد، تا بهترین طرح پیشنهادی برای احداث بنای یادبود مقبره‌ الشعرا انتخاب شود. در نهایت طرح غلامرضا فرزان ‌مهر انتخاب شد و اجرای ساخت آن آغاز گردید، زمانی که از پله های مقبره الشعرا بالا می روید با سازه ای عظیم با طاق هایی در هم فرورفته روبرو می شوید که با هنرمندی تمام ساخته شده است، برای رسیدن به در ورودی باید از پله ها پایین آمده و وارد فضای اصلی زیر همین نماد یادبود شوید.

طرح اصلی مجموعه ای تاریخی و فرهنگی حاضر حدود ۱۱ هزار مترمربع است که در صورت کامل شدن می تواند با مجموعه های فرهنگی مانند حافظیه و سعدیه شیراز رقابت کند. سرانجام در تاریخ هیجدهم اسفند ۱۳۸۷ شمسی مقبرة الشعرا با شماره‌ ۲۵۱۹۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: تبریز، محله سرخاب، خیابان ثقه الاسلام، تقاطع خیابان عارف، حوالی تکیه حیدر.

مترو: می‌توانید از ایستگاه مترو میدان ساعت به فاصله ۱۶ دقیقه استفاده نمایید.

اتوبوس: می‌توانید از ایستگاه اتوبوس سید حمزه به فاصله ۶ دقیقه استفاده نمایید.

مکان های دیدنی در نزدیکی: موزه قاجار، امامزاده سید حمزه، خانه پروین اعتصامی، برج آتش نشانی، خانه تئاتر، کاخ شهرداری تبریز، مسجد جامع تبریز، ارگ علیشاه، خانه مشروطه، مسجد کبود، بازار تبریز.

نقشه آنلاین مسیرهای اطراف مقبرة الشعرای تبریز


گالری تصاویر

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *