خانه / گردشگری / مسجد جامع تبریز
اینستا گرام سایت آتلانتیک

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز- گردشگری آتلانتیک

بازار تبریز، گرداگرد عمارتی کهن شکل گرفته‌ است که متعلق به دوران حکومت سلجوقیان می باشد، این مسجد که در کتاب‌های تاریخی از آن به ‌عنوان ” مسجد جامع کبیری ” نیز نام برده شده، در این روزگاران بیشتر به نام مسجد جامع تبریز شناخته می شود.

اما به‌ دلیل اینکه تبریز در طول قرن‌ها، زلزله‌های شدیدی به خود دیده است، این مسجد نیز از این وقایع در امان نمانده است و بارها بازسازی شده است، بنابراین بنای مسجد فعلی، ترکیبی از هنر معماری قدیم و معاصر است.

مسجد جامع تبریز- گردشگری آتلانتیک

این معماری مذهبی زیبا اثری مستطیل شکل است و می‌توان براساس شواهد چنین ادعا نمود که طرح آن براساس بنای کاخ فیروزآباد ساخته شده است. قدیمی ‌ترین بخش آن شبستان وسیعی است که از طاق و گنبدهایی که بر روی ستون‌ های هشت‌ ضلعی آجری بنا شده و زینت بخش آن گچ ‌بری‌های ظریفی است که به دست هنرمندان دوره روادیان (مقارن سلجوقیان) ساخته شده است.

مسجد جامع تبریز- گردشگری آتلانتیک

گنبد مسجد جامع تبریز در روزگار حکومت آق قویونلویان به ‌دستور شاه بیگم همسر اوزون حسن به بنای مسجد افزوده شده است، محراب زیبای این مسجد قدیمی ترین محراب شهر است و بیشترین قسمت این مسجد که جلب توجه می‌کند، مناره‌های آن است و با وجود تفاوتی که میان حجم مناره‌ها و بلندی آن‌ها با گنبد است بر جذابیت بصری این مسجد افزوده شده است.

این اثر در تاریخ پانزدهم دی ماه سال ۱۳۱۰ شمسی با شماره ثبت ۱۷۱ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

 

آدرس: تبریز، خیابان جمهوری اسلامی، میدان نمار، راسته کوچه خیاوانی (انتهای غربی بازار بزرگ تبریز).

مترو: می‌توانید از ایستگاه شهید محققی، به فاصله ۷ دقیقه استفاده نمایید.

مکان های دیدنی در نزدیکی: بازار بزرگ تبریز، برج آتش نشانی(یانقین)، خانه مشروطه تبریز، ارگ علیشاه، کلیسای مریم مقدس.

نقشه آنلاین مسیرهای اطراف مسجد جامع

گالری تصاویر

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *