خانه / گردشگری / باغ موزه هرندی؛ کرمان
اینستا گرام سایت آتلانتیک

باغ موزه هرندی؛ کرمان

باغ هرندی مربوط به اواخر قرن ۱۳ هجری قمری و یکی دیگر از مکان های تاریخی شهر کرمان است و اکنون به باغ موزه هرندی معروف می باشد، این باغ موزه در حال حاضر یکی از مهم ترین باغ موزه های کشور است. باغ هرندی با مساحتی در حدود ۲۵ هزار متر مربع، در دوره قاجار توسط ” عدل ‌السلطنه ” یکی از صاحب منصبان نظامی آن دوره در حدود سال ۱۲۹۰ قمری مصادف با سال ۱۲۵۲ شمسی ساخته شده است، سپس این باغ در سال ۱۳۱۳ شمسی به تاجری کرمانی و اصالتا یزدی به نام ابوالقاسم هرندی فروخته شد و در سال ۱۳۵۴ مالک آن، آقای هرندی باغ را به وزارت فرهنگ و هنر واگذار کرده است و سرانجام این اثر در  هیجدهم آذر ماه سال ۱۳۵۴شمسی با شماره ثبت ۱۱۷۰ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا از معماری خاصی با توجه به نقوش هندسی شکل گرفته است و همچنین از فضای مناسبی برخوردار می باشد، ساختمان مرکزی در دو طبقه و با یک زیرزمین در میان باغ قرار گرفته است و با زیربنایی حدود ۲۰۰۰ مترمربع، مشتمل بر ساختمان اندرونی، بیرونی، حمام، آشپزخانه، آب نما و … ساخته شده است و جالب است بدانید که در طبقه زیرین این ساختمان یک سالن معروف به تنبلخانه، جهت استراحت وجود داشته ‌است.

کاربری این باغ در ابتدای ساخت بیشتر به صورت تفریحی بوده است، اما در زمان ابوالقاسم هرندی باغ محل سکونت دائمی و پذیرایی ایشان از رجال مملکت بوده ‌است.

هم اکنون از طبقه همکف ساختمان به عنوان موزه سازهای سنتی و همچنین از طبقه اول آن به عنوان موزه باستان شناسی برای نمایش آثار تاریخی استان کرمان بویژه تمدن های شهداد و حوزه هلیل رود استفاده می شود.

آدرس: چهارراه طهماسب آباد، ابتدای بلوار فردوسی.

مکان های دیدنی در نزدیکی: حصار قدیمی شهر کرمان، بازار کرمان، مجموعه گنجعلیخان، کاروانسرای حاج آقا علی.

نقشه آنلاین مسیرهای اطراف باغ موزه هرندی

گالری تصاویر

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

عمارت بهارستان، ساختمان مجلس شورای ملی، شهر تهران، سایت گردشگری آتلانتیک

عمارت بهارستان، مجلس شورای ملی

ساختمان تاریخی مجلس شورای ملی ایران یا همان عمارت بهارستان، در مجموعه میدان بهارستان شهر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *