خانه / گردشگری / قزوین؛ پایتخت خوشنویسی ایران
اینستا گرام سایت آتلانتیک

قزوین؛ پایتخت خوشنویسی ایران

دروازه قدیم قزوین

مرکز استان قزوین، قَزوین، یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران، ، پنجاه و هفت سال پایتخت ایران، شهری سرسبز و زیبا در دامنه جنوبی رشته‌ کوه‌های البرز، پایتخت خوشنویسی ایران ، شهر نخستین خیابان ایران، شهر آب‌انبارها و شهر بزرگ‌ ترین آب انبار تک گنبدی جهان، شهر پاک ایران، قزوین شهری مهاجرپذیر است و از نظر تعداد آثار تاریخی رتبه نخست ایران و سوم جهان را دارد، آتلانتیک شما را به شهر دیدنی قزوین دعوت می نماید.

کاخ چهل‌ستون قزوین

کاسپین، آرساس، آرساسیا، راژیا، آردپا، کشوین، قسوین، شاد شاپور، بحرالقزوین، باب‌الجنه و مینودر از نام های قدیم شهر قزوین هستند. تاریخچه بنای شهر قزوین به دوران ساسانیان و در زمان حکومت شاپور اول دهمین پادشاه ساسانی معروف به ” شاپور ذوالاکتاف ” باز می گردد. در آن زمان شاپور شهر قزوین را برای جلوگیری از تهاجمات دیالمه بنا نمود و در آن دژ و استحکامات بوجود آورد و سپاهیان خود را در آن مستقر کرد، به مرور زمان، پایگاه نظامی شاپور توسعه یافت و هسته اصلی شهر قزوین به وجود آمد.

آثار تاریخی شهر قزوین

این شهر تاریخی در دوران صفویه ۵۷ سال پایتخت ایران بوده است که تنها ۵۴ سال از آن در زمان حکومت شاه طهماسب(تهماسپ) اول صفوی بوده است و در این دوران وی دستور داد تا نخستین خیابان ایران، با نام ” خیابان سپه ” در قزوین ساخته شود. قزوین شاهراه اقتصادی جاده ابریشم بوده و سال‌ها محل گذر تجار و بازرگانانی بوده که کالاهای خود را از شرق به غرب می‌ بردند. همچنین آب انبار سردار بزرگ‌ ترین آب انبار تک گنبدی جهان در دوران قاجاریه ساخته شده است.

استاد میرعماد و قزوین پایتخت خوشنویسی ایران

از جمله مشاهیر شهر قزوین می توان به میرعماد حسنی قزوینی، خوشنویس پرآوازه و از سرآمدان هنر خوشنویسی ایران اشاره نمود که بزرگترین خوشنویس خط نستعلیق نیز هست، با وجود چنین هنرمندانی در این شهر، قزوین پایتخت خوشنویسی ایران لقب گرفته است. قزوین در سال ۱۳۹۲ شمسی، با وجود ۲۵۰۰ هکتار باغستان کهن در اطراف شهر و ۱۴۰۰ هکتار بوستان باراجین به عنوان شهر پاک ایران انتخاب شد. قزوین دارای یک روز خاص است و نهم شهریور ماه رسما از سال ۱۳۹۵ شمسی برای نام گذاری ” روز قزوین ” در تقویم انتخاب گردید.

گردشگری در طبیعت قزوین

قزوین در دامنه جنوبی رشته‌ کوه‌های البرز و با ارتفاع ۱۲۷۸ متر از سطح دریا قرار دارد از این رو دارای اقلیم آب و هوایی نیمه خشک و سرد است و با مساحتی در حدود ۱۸۲ کیلومتر مربع، طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران دارای جمعیتی در حدود ۴۰۲٬۷۴۸ نفر بوده و دارای تراکم شهری بالایی در حدود ۲۲۱۳ نفر در هر کیلومتر مربع است و طبق آمار سال ۱۳۹۵ بیست و دومین شهر پرجمعیت ایران است. زبان محلی مردم فارسی است و با لهجه قزوینی صحبت می نماید و از دیرباز نیز اقوام دیگری، مانند کردها، لرها، گیلکی‌ها و آذری‌ها به این شهر مهاجرت داشته اند و اکثر مردم این شهر مسلمان شیعه هستند.

آثار باستانی شهر قزوین

آتلانتیک راهنمای گردشگری شما می شود تا جای جای سرزمین عزیزمان ایران را به شما هموطنان عزیز معرفی نماید؛ پیشاپیش سفر خوبی را برای شما آرزومند است.

با ما همراه باشید تا با قزوین، شهر پاک ایران بیش از پیش آشنا شوید…

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *