خانه / گردشگری / یاسوج؛ شهر گل های یاس
اینستا گرام سایت آتلانتیک

یاسوج؛ شهر گل های یاس

یاسوج شهر گل های یاس کوه دنا

مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، شهری در جنوب غربی ایران در ارتفاعات پر برف زاگرس و رشد یافته در دامن و آغوش سرسبز کوه دنا، شهری فرش شده از گل های یاس، در کنار رودخانه بشار، در بین جنگل های تنومند و سرسبز بلوط قرار گرفته است، این ها که گفتم تنها تصویری از طبیعت بکر و زیبایی های بی نظیر شهر یاسوج می باشد که عنوان بزرگترین پارک جنگلی جنوب کشور را از آن خود کرده است.

تل خسرو نام قدیم شهر یاسوج می باشد، یاسوج به گویش لری یاسیج خوانده می شود و به معنای گل‌های یاس است. سرزمین یاسوج، ییلاق حکومت باستانی عیلام بوده‌ است، براساس یافته های پیدا شده از تپه های اطراف این شهر قدمت سکونت حدودا به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش و به دوران برنز بر می گردد. شهر یاسوج تا سال ۱۳۵۵ شمسی از توابع استان فارس بوده و پس از جداشدن به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد انتخاب می شود.

یاسوج در منطقه سردسیر رشته کوه های زاگرس و در دامنه کوه دنا با اقلیم آب و هوایی معتدل، در ارتفاع ۱٬۸۷۰ متر از سطح دریا و با مساحتی در حدود ۱۰۲ کیلومتر مربع قرار دارد، این شهر در فصل زمستان دارای بارندگی فراوان است و سراسر پوشيده از برف و باران می ‌شود. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران دارای جمعیتی در حدود ۱۳۴٬۵۳۲ نفر بوده و دارای تراکم شهری بالایی در حدود 1319 نفر در هر کیلومتر مربع است و طبق آمار سال ۱۳۹۵ هفتاد و سومین شهر پرجمعیت ایران است. زبان اکثر مردم لری و دارای گویش یاسوجی است و اکثر مردم یاسوج مسلمان شیعه هستند.

فرصت گشتن و دیدن جذابیت های گردشگری این شهر را از دست ندهید، آتلانتیک راهنمای گردشگری شما می شود تا جای جای سرزمین عزیزمان ایران را به شما هموطنان عزیز معرفی نماید؛ پیشاپیش سفر خوبی را برای شما آرزومند است.

با ما همراه باشید تا با یاسوج، بزرگترین پارک جنگلی طبیعی ايران بیش از پیش آشنا شوید…

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *