خانه / گردشگری / روز سنندج چه روزی است؟
اینستا گرام سایت آتلانتیک

روز سنندج چه روزی است؟

6 اردیبهشت روز ملی سنندج

مناظر طبیعی و خدادادی، آثار تاریخی و فرهنگی سنندج، مسئولان این شهرستان را بر آن داشت که طرح نام‌گذاری یک روز از تقویم سالانه استان را به نام سنندج در برنامه قرار دهند، در همین راستا، کارگروهی متشکل از دو نماینده اعضای شورای    شهر سنندج، شهرداری، مسئولان فرهنگی، صاحب نظران، محققین و پژوهشگران سنندجی تشکیل شد و مسائل و راهکارهای این طرح را بررسی کردند. هدف از این نام گذاری، معرفی علما و فرهیختگان، توانمندی‌ها، توسعه اشتغال و معرفی جاذبه‌های حوزه گردشگری و اهدای نشان افتخار به شهروندان نمونه سنندجی را می توان برشمرد.

ششم اردیبهشت ماه روز سنندج

از این پس سنندج دارای یک روز خاص است و در نود و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کردستان طرح نام گذاری یک روز خاص به نام سنندج با اکثریت آرا به تصویب رسید و ششم اردیبهشت ماه رسما از سال ۱۳۹۷ شمسی برای نام گذاری ” روز سنندج” در تقویم انتخاب گردید.

تاریخچه انتخاب روز سنندج یا روز سنه به واقعه ای تاریخی باز می گردد و درست در سال ۱۰۴۶ هجری قمری مصادف با ۱۰۱۶ هجری شمسی (۱۶۳۶ میلادی) در دوران صفویه و در زمان حکومت شاه صفی که به خاندان اردلان دستور داد تا در چهار نقطهٔ سلیمانیه، سنندج، مریوان و پالنگان چهار قلعه بسازند و از طریق یک راه ارتباطی به یکدیگر متصل سازند. از همان زمان، سلیمان خان اردلان مرکز حکومت اردلان را از قلعه‌های حسن‌آباد و پالنگان در جنوب سنندج به شهر کنونی سنندج منتقل کرد و پس از انتقال مرکز حکومت به سنندج، قلعه حکومتی را با استحکام تمام در بالای تپه‌ای بنا نهاد و عمارات، حمام، مسجد و بازار را در خارج و اطراف قلعه ساخت و به لحاظ معماری، بافتی شبیه به شهر اصفهان بوجود آورد.

مطالب پیشنهادی:

با سنندج، شهر دف نوازی ایران بیش از پیش آشنا شوید…

روز رشت چه روزی است؟

روز بوشهر چه روزی است؟

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

Fentanyl(Fentanil or Duragesic or Fentora or Sublimaze) معرفي داروي ضد درد فنتانیل - سايت اموزشي اتلانتيک - داروشناسي

معرفي داروي ضد درد فنتانیل – Fentanyl

در این سری از آموزش ها سعی داریم تا شما را با دانش داروشناسی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *