خانه / گردشگری / کاخ‌ سلطنت پهلوی؛ گرگان
اینستا گرام سایت آتلانتیک

کاخ‌ سلطنت پهلوی؛ گرگان

در مرکز شهر گرگان، در کنار محیط سرسبز پارک شهر، بنایی زیبا وجود دارد و گردشگران بسیاری را همه ساله به سمت خود می کشاند، این بنا که در دوره پهلوی اول ساخته شده است، یکی از کاخ های دوازده گانه خانواده پهلوی در سطح کشور می باشد و با نام کاخ‌ سلطنتی گرگان شناخته می شود.

کاخ موزه گرگان، مرکز فرهنگی شهر گرگان، استان گلستان، کاخ اختصاصی گرگان، کاخ سلطنتی گرگان

در سال ۱۳۱۷ شمسی به دستور رضاخان این کاخ سلطنتی در کنار مجموعه ای از ساختمان های اداری آن دوره  شامل ساختمان شهرداری، ثبت احوال، مدرسه ایرانشهر، اداره پست گرگان و… ساخته شده است.

فونداسیون این بنا با حدود ۲۵۰ متر مربع، متعلق به دوره صفوی می باشد، ساختمان این بنا به سبک اروپایی در دو طبقه و با سقف شیروانی ساخته شده و به عنوان محل اقامت و استراحتگاه خانواده پهلوی در زمان حضورشان در گرگان بوده است.

کاخ موزه گرگان، مرکز فرهنگی شهر گرگان، استان گلستان، کاخ اختصاصی گرگان، کاخ سلطنتی گرگان

در سال ۱۳۴۳ شمسی، در زمان پهلوی دوم، کاخ سلطنتی گرگان به عنوان موزه گرگان همزمان با افتتاح پارک شهر، کتابخانه و ایستگاه راه‌ آهن گرگان به طور رسمی افتتاح می شود و تا سال ۱۳۶۱ شمسی مورد استفاده قرار می گیرد و پس از آن برای مدتی متروک می ماند.

تا اینکه این بنا پس از مرمت و بازسازی مجدد، در بیست و چهارم اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ شمسی به صورت رسمی و به عنوان بیست ‌و چهارمین موزه کشور و با نام کاخ موزه گرگان افتتاح می شود.

کاخ موزه گرگان، مرکز فرهنگی شهر گرگان، استان گلستان، کاخ اختصاصی گرگان، کاخ سلطنتی گرگان

از این رو با مرمت این کاخ، اولین و بزرگترین موزه شمال کشور شکل گرفت و سبب شد تا این بنا و اشیای موجود در آن به عنوان، چهارمین موزه تخصصی باستان‌شناسی به حساب آید.

کاخ موزه گرگان از پنج بخش تشکیل شده است، در حیاط موزه سنگ قبرهایی از قرن هشتم تا چهاردهم قمری به نمایش در آمده است، در طبقه همکف آن مجسمه هایی نمادین از ۳۰ شخصیت مهم استان گلستان از قرن سوم تا دوره پهلوی معرفی شده‌ اند.

کاخ موزه گرگان، مرکز فرهنگی شهر گرگان، استان گلستان، کاخ اختصاصی گرگان، کاخ سلطنتی گرگان

در تالار باستان شناسی ۱۵۲ قلم آثار و اشیاء تاریخی و فرهنگی از هزاره پنجم قبل از میلاد تا اواخر دوره قاجار وجود دارد و همچنین در طبقه فوقانی بنا فضای استراحت و اشیاء مورد استفاده خانواده پهلوی به نمایش گذاشته شده‌ است و بخشی نیز به عنوان فضایی تحت عنوان نمایشگاه موقت وجود دارد که محلی برای نمایش موضوعات مختلف هنری، تاریخی و… می باشد. این بنا در تاریخ بیست و ششم آذر ماه سال ۱۳۳۶ شمسی با شماره ۱۵۳۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

آدرس: گرگان، میدان ولیعصر، خیابان پاسداران، پارک شهر، خیابان پارک.

اتوبوس: می‌توانید از ایستگاه اتوبوس میدان ولیعصر به فاصله ۵ دقیقه استفاده نمایید.

مکان های دیدنی در نزدیکی: پارک شهر، کاخ آقا محمد خان، مسجد جامع، باغ روس ها، سردر تاریخی پادگان، موزه باستان شناسی، موزه صنایع دستی، خانه باقری ها، سرای باقری ها، امامزاده نور، مدرسه تقوی، خانه تاریخی کبیر، مدرسه عمادیه، تپه قلعه خندان، پردیس سینمایی کاپری، سینما عصر جدید.

نقشه آنلاین مسیرهای اطراف کاخ موزه گرگان

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *