خانه / گوناگون / سالروز افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی
اینستا گرام سایت آتلانتیک

سالروز افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی

هفتم خرداد، سالروز گشایش اولین دوره مجلس شورای اسلامی -تقویم ایران - آتلانتیک

انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی، پس از پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ شمسی،با حضور ۱۱ میلیون نفر، در دوره مرحله برگزار شد. مرحله اول آن در ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ شمسی بود که گروهی از نمایندگان در حدود ۹۷ نفر در‌‌‌ همان دور اول حائز اکثریت لازم شدند و گروهی دیگر به مرحله دوم رفتند و مرحله دوم نیز در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۵۹، برگزار گردید و در مجموع ۲۶۳ نماینده به انتخاب مردم به مجلس راه یافتند. بیشتر نمایندگان حاضر در این دوره از مجلس، از زندانیان سیاسی در دوره رژیم پهلوی بودند و اولین دوره مجلس از تاریخ هفتم خرداد ماه ۱۳۵۹ تا ششم خرداد ماه ۱۳۶۳ شمسی ادامه داشت.

هفتم خرداد، سالروز گشایش اولین دوره مجلس شورای اسلامی -تقویم ایران - سایت آتلانتیک

سرانجام با حضور بیش از دو سوم از نمایندگان، رسما اولین دوره مجلس شورای اسلامی در روز سیزدهم رجب ۱۴۰۰ هجری قمری همزمان با میلاد امام علی (ع) برابر با هفتم خرداد ۱۳۵۹ در کاخ سنا افتتاح شد و اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان اولین رئیس مجلس شورای اسلامی انتخاب گردید.

هفتم خرداد، سالروز گشایش اولین دوره مجلس شورای اسلامی -تقویم ایران - سایت آتلانتیک

با توجه به آمار بدست آمده از دور اول مجلس نتایج جالبی بدست آمده است که نشان می دهد، حدود یک سوم از اعضا را جوانان تشکیل می دادند لذا از نظر سنی، بیشترین گروه سنی را افراد ۳۰ تا ۳۵ سال (۷۲ نفر) و کمترین گروه سنی را افراد بالای ۷۰ سال (۳ نفر) به خود اختصاص ‌دادند. همچنین از نظر سطح سواد، ۵۶ نفر زیر دیپلم، ۳۷ نفر دیپلم، ۲۴ نفر کاردان، ۶۶ نفر کارشناس، ۳۲ نفر کارشناس ارشد، ۲۶ نفر دکترا، ۸ نفر متخصص و مابقی دارای تحصیلات حوزوی بودند.

هفتم خرداد، سالروز گشایش اولین دوره مجلس شورای اسلامی -تقویم ایران - سایت آتلانتیک

اولین دوره مجلس آزادی زیادی از لحظه انتخابات تا شروع به کارش برخوردار بود زیرا خبری از نظارت استصوابی و غربال ‌کردن کاندیدها وجود نداشت و تقریبا از همه احزاب می توان گفت به این مجلس راه پیدا کردند و آغاز این مجلس آغازی بر شروع حوادث تاریخی و کلیدی انقلاب بود.

 

گالری تصاویر

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

Fentanyl(Fentanil or Duragesic or Fentora or Sublimaze) معرفي داروي ضد درد فنتانیل - سايت اموزشي اتلانتيک - داروشناسي

معرفي داروي ضد درد فنتانیل – Fentanyl

در این سری از آموزش ها سعی داریم تا شما را با دانش داروشناسی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *