خانه / گردشگری / کاخ سنا اولین ساختمان مجلس شورای اسلامی
اینستا گرام سایت آتلانتیک

کاخ سنا اولین ساختمان مجلس شورای اسلامی

در نزدیکی کاخ مرمر، بنایی مربوط به دوره پهلوی دوم است که روزگاری به نام ساختمان مجلس سنا ساخته می شده است، که سبک معماری نمای داخل و بیرون این ساختمان قابل توجه و ستایش است. وقتی به ساختمان نزدیک می شوید، نمایی از ستون‌های زنجیر مانند در جلوی ساختمان را مشاهده می کنید که نمادی از زنجیرهای دادگری و دادخواهی انوشیروان پادشاه ساسانی است.

پلکان جلوی این کاخ یادآور پلکان ‌های کاخ‌ های شکوهمند هخامنشی است، همینکه از پله‌ها بالا رفتید قبل از هر چیز دو ستون طلایی رنگ که بشکل گیسوان بافته دخترها است، توجهتان را جلب می ‌کند، این دو ستون طلایی را گیسوی سنا نامیدند. مهندس حیدر غیایی و محسن فروغی معماران این ساختمان بودند و طرح آن با مطالعه ساختمان‌ های مجالس سنای کشورهای اروپایی و با الهام گرفتن از کاخ‌ های کهن ایران آماده شده است.

محوطه کاخ شانزده هزار متر مربع است که شش هزار متر آن زیربنای کاخ شکوهمند سنا است. ارتفاع ساختمان کاخ از سطح زمین بیش از ۳۲ متر است. در تزیین نمای بیرونی کاخ روی‌ هم ‌رفته ده هزار متر مربع سنگ مرمر از بهترین نوع مرمر دنیا بکار رفته است. ساخت و ساز کاخ سنا نزدیک به چهار سال در ميان سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۷ شمسی طول کشیده شده است و در این زمان هر روز دویست و پنجاه تن کارگر و معمار در آن مشغول بکار بوده ‌اند.

پس از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ شمسی، این ساختمان از سال ۱۳۶۲حدود نوزده سال یعنی تا سال ۱۳۸۰ شمسی به مجلس شورای اسلامی واگذار شد تا برای برگزاری نشست‌های علنی، کمیسیون‌ها و کارهای اداری مورد بهره ‌برداری قرار گیرد. سرانجام این اثر با نام ساختمان مجلس شورای اسلامی در تاریخ بیست و پنجم آبان ماه سال  ۱۳۸۴ شمسی با شماره ثبت ۱۳۷۳۹ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، هم اکنون از این ساختمان تنها برای برگزاری برخی گردهمایی‌های دولتی و جلسات سالانه مجلس خبرگان رهبری و مجلس مجمع تشخیص مصلحت نظام استفاده می‌شود.

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی (سپه)، روبروی دانشگاه افسری امام علی (ع).

مترو: می‌توانید از ایستگاه مترو دانشگاه امام علی به فاصله ۴ دقیقه استفاده نمایید.

اتوبوس: می‌توانید از ایستگاه البرز به فاصله ۶ دقیقه استفاده نمایید.

مکان های دیدنی در نزدیکی: موزه ملی قرآن کریم، موزه مقدم، باغ ملی، موزه علوم و فناوری ایران، موزه ملی ایران، موزه عبرت ایران، کاخ مرمر.

نقشه آنلاین مسیرهای اطراف کاخ سنا

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *