خانه / گردشگری / باغ‌ موزه قصر
اینستا گرام سایت آتلانتیک

باغ‌ موزه قصر

باغ موزه و زندان قصر - گردشگری آتلانتیک

حدود یکصد و سی سال بعد از ساخته شدن قصر قاجار پایه های زندان نوین ایران بر پای ویرانه های قصر و زمین های پایین دست آن بنا نهاده شد. باغ‌ موزه قصر که سابقاً زندان قصر نامیده می‌شد، اولین زندان متمرکز تهران تا دهه چهل بود. این بنا هم اینک تحت عنوان باغ موزه قصر، به عنوان یکی از مراکز فرهنگی، تاریخی و هنری کشور مورد بازدید عموم است. با ایجاد حکومت رضا شاه، محل قبلی جوابگوی تعداد بیشمار زندانیان نبود؛ لذا سرتیپ درگاهی، رئیس نظمیه تقاضای یک محل وسیع برای ایجاد زندان تهران را نمود. محلی که برای اینکار در نظر گرفته شد قصر قاجار، با ساختمان‌های قدیمی، وسیع و متروکه بود. این مجموعه که در سال ۱۱۶۸ خورشیدی ساخته شده بود، محل مناسبی برای ایجاد زندان تشخیص داده شد؛ و بین ارتش، مخابرات و زندان تقسیم گردید. سرانجام زندان قصر در تاریخ ۱۱ آذرماه ۱۳۰۸ به دست رضا شاه افتتاح گردید.

با پیگیری کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب با ثبت این بنا با نام باغ‌ موزه قصر مانع از تخریب زندان شدند و سرانجام در بیست و ششم آبان ماه ۱۳۷۵ شمسی، با شماره ۱۷۶۶،  به عنوان یک اثر ملی در سازمان میراث فرهنگی ثبت شد و سرانجام این باغ موزه در تاریخ ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۱ با حضور شهردار تهران و جمعی از هنرمندان برای بازدید عموم رسماً افتتاح گردید.

 

آدرس: تهران، خیابان شهدای ناجا نرسیده به خیابان پلیس، باغ موزه قصر.

مترو: می‌توانید از ایستگاه شهید قدوسی، واقع در خط ۳ مترو تهران (قائم – آزادگان) به فاصله ۲۰ دقیقه استفاده نمایید.

مکان های دیدنی در نزدیکی: باغ موزه نگارستان.

نقشه آنلاین مسیرهای اطراف موزه قصر

گالری تصاویر

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *