خانه / گوناگون / ستاره قطبی در کجای آسمان است؟
اینستا گرام سایت آتلانتیک

ستاره قطبی در کجای آسمان است؟

درست در بالاى قطب شمال ستاره ثابتى وجود دارد و تنها همین ستاره است که در آسمان شمال حقیقی را نشان می دهد و آن ستاره، ستاره قطبی است، زمانی که در آسمان پیدایش کردید، رو به آن بایستید آن وقت روبرو شمال خواهید بود. پس برای اینکه مسیر شمال را پیدا کنید ستاره قطبی را در آسمان جستجو نمایید. البته کار آسانی نیست اما یک نکته می تواند به ما کمک کند و آن این است که ستاره های دیگر همیشه به دور ستاره قطبی می‌چرخند.

در این آموزش، آتلانتیک دو راه را برای پیدا کردن شمال به شما خواهد آموخت، اولی با استفاده از دب اکبر و دیگری با استفاده از ذات الکرسی است.

سوال) دب اکبر یعنی چه؟

جواب: مجموعه ای از ۷ ستاره به صورت ملاقه را دب اکبر می نامند و به ” هفت برادران “، ” هفت اورنگ “، ” ارابه داوود ” و ” خرس بزرگ ” نیز معروف است.

سوال) ذات الکرسی یعنی چه؟

جواب: مجموعه ای از ۵ ستاره به صورت M یا W را مجمع الکواکب کاسیوپیا یا همان ذات الکرسی می نامند و به ” خداوند کرسی “، ” سرور تخت ” نیز معروف است.

در این آموزش دو صورت فلکی آسمان را به شما آموزش دادیم، پس هر چه زودتر در آسمان به دنبال آن ها بگردید. حال چگونه ستاره قطبی را پیدا کنیم؟

روش اول: با استفاده از دب اکبر

آسانترین راه برای شناسایی ستاره قطبی، استفاده از دب اکبر است. اگر از وسط دو ستاره لبه آبریز ملاقه، خط راستی رسم کنید و به اندازه ۵ برابر این خط، این خط مستقیم را امتداد دهید، حتما به ستاره قطبی می رسید.

روش دوم: با استفاده از ذات الکرسی

دقیقاً در آن طرف ستاره های دب اکبر، مجمع الکواکب کاسیوپیا یا ذات الکرسی دیده خواهد شد. اگر از ستاره سوم(ستاره وسط) خط مستقیمی را به سمت انتهای گودی رسم کنید و حال اگر به اندازه ۵ برابر این خط، این خط مستقیم را امتداد دهید، حتما به ستاره قطبی می رسید.

سوال) آیا دب اکبر و ذات الکرسی همزمان دیده می شوند؟

جواب: اگر خوش شانس باشید بله، اما اگر یکى از آنها معلوم نبود، دیگرى حتما دیده می شود.

سوال) در تصاویر بالا صورت فلکی به نام دب اصغر وجود داشت، تعاریف خود را راجع به این مجموعه ستاره ها با ما در میان بگذارید ؟

جواب: در انتظار پاسخ…

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

Fentanyl(Fentanil or Duragesic or Fentora or Sublimaze) معرفي داروي ضد درد فنتانیل - سايت اموزشي اتلانتيک - داروشناسي

معرفي داروي ضد درد فنتانیل – Fentanyl

در این سری از آموزش ها سعی داریم تا شما را با دانش داروشناسی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *