خانه / خودرو / علایم روی تایر خودرو به چه معنا است؟
اینستا گرام سایت آتلانتیک

علایم روی تایر خودرو به چه معنا است؟

حروف روی لاستیک خودرو

اگر به قسمت بیرونی تایر خودرو دقت کرده باشید قطعا حروف، علایم و عباراتی را مشاهده می کنید که هر یک معنای خاصی دارد. شاید عده ای نبست به این علایم بی توجه باشند اما دانستن معنی آنها در هنگام خرید تایر به شما کمک می کند تا انتخاب مناسب تری داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا با ذکر یک مثال معنی این علایم را برای شما توضیح دهیم.

در تصویر فوق عبارت P225 / 55R18  مشاهده می کنید که نشان دهنده ابعاد و نوع تایر است. اولین حرف نشان دهنده خودرویی است که این تایر برای آن مناسب است این حرف می تواند P, ST, LT و یا T باشد

P: خودروهای سواری

LT: وانت

ST: مخصوص تریلر

T: موقتی (مناسب برای زاپاس)

پس از این حروف یک عدد سه رقمی مشاهده می کنید که در اینجا عدد 225 است این عدد در حقیقیت عرض لاستیک و یا به عبارت دیگر پهنای لاستیک را بر حسب میلی متر بیان می کند.

بعد از علامت اسلش (/) عددی دو رقمی می بینید که بیان کننده فاق لاستیک بر حسب درصدی از پهنای آن است. به بیانی دیگر مشخص می کند فاق (ضخامت تایر) چند درصد از کل عرض لاستیک را شامل می شود.

در اینجا مشاهده می کنید که فاق لاستیک حدود 12 سانتی متر می باشد.

225*0.55=12.3

 

بعد از آن عدد دو رقمی، یکی از حروف R, D و یا B را مشاهده خواهید کرد که نشان دهنده ساختار لاستیک است که در این جا R به معنای این است که این تایر از نوع رادیال است. حرف B هم برای تایرهای بایاس مورد استفاده قرار می گیرد.

و در انتها بعد از حرف R عددی را مشاهده می کنید که بیان کننده قطر لاستیک بر حسب اینچ است که در این مثال قطر لاستیک 18 اینچ معادل 45 سانتی متر است.

بعد از عبارات فوق با یک فاصله، یک عدد دورقمی و یک حرف مشاهده می کنید که عدد نشان دهنده حداکثر وزنی است که آن تایر به تنهایی می تواند تحمل کند و حرف هم نشان دهنده حداکثر سرعتی است که این تایر می تواند پایداری خود را حفظ کند.

به عنوان مثال در اینجا عبارت 95H را مشاهده می کنید .عدد 95 نشان دهنده این است که این تایر به تنهایی می تواند وزنی برابر با 690 کیلوگرم را تحمل کند و حرف H هم بیان می کند که این تایر تا سرعت 210 کیلومتر در ساعت پیاداری لازم را دارد.

با استفاده از جداول زیر به راحتی می توانید سرعت و وزن قابل تحمل هر تایر را به دست آورید.

جدول وزن

وزن قابل تحمل لاستیک

جدول سرعت

در نزدیکی محل تماس رینگ و لاستیک عددی چهار رقمی مشاهده می کنید که نشان دهنده تاریخ تولید آن می باشد. دو رقم سمت راست سال تولید و دورقم سمت چپ بیانگر هفته ای از سال است که لاستیک در آن سال تولید شده.

تاریخ تولید لاستیک خودرو

به عنوان مثال در این تصویر مشاهده می کنید که تایر مورد نظر در هفته 35 ام سال 2007 میلادی تولید شده است.

 

ادامه دارد….

 

 

درباره ی سعید حسین زاده

همچنین ببینید

مشخصات فنی کامیونت آمیکو M5.2

مشخصات فنی امکانات و تصاویر کامیونت آمیکو M5.2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *