خانه / گردشگری / خرم‌آباد؛ شهر چشمه‌های جوشان
اینستا گرام سایت آتلانتیک

خرم‌آباد؛ شهر چشمه‌های جوشان

دره ها و کوه های زیبای اطراف شهر خرم آباد لرستان

مرکز استان لرستان، خُرَّم‌آباد، بزرگترین شهر لرنشین ایران، در میان دره‌های سرسبز زاگرس قرار دارد و چشمه ها و رودهای کوچک و بزرگی که از دل شهر می جوشد و تا انتها خروشان می شود، تا صاف و صیقلی بودن دل های اهلی اش را نوید دهد، مردم خرم آباد مردمی غیور، خونگرم و مهان نواز هستند. با سفر به خرم آباد و دیدن مناظر طبیعی و تاریخی اش مشاهده می کنید که خود روایتگر دیرینه ای کهن از تاریخ ایران است.

قلعه زیبای فلک و الافلاک شهر خرم آباد لرستان

حال با شنیدن نام خرم آباد آیا قلعه فلک الافلاک را زودتر بخاطر آوردید یا دریاچه زیبای کیو؟

دریاچه کیو شهر خرم آباد استان لرستاندر این دره زیبا با چنین آب و هوای مطبوعی آثار شاخص طبیعی و تاریخی بسیاری به چشم می خورد و این نشان از سابقه طولانی در سکونت نیاکانمان در دوره‌های موسترین، بارادوستی و زارزی درون غارهای این منطقه است. خُورمُوهَ، شاپور خواست، خایدالو نام های قدیم خرم آباد هستند.

گفته می شود در دوره عیلامیان در این منطقه شهری به نام خایدالو وجود داشته که با توجه به درگیرهای مختلف در دوره های مختلف تمدن بین النهرین از جمله سومری‌ها، اکدی ها و بابلی‌ها این شهر مقاومت کرده، اما در نهایت تاب نیاورد و تخریب گردید، در زمان ساسانیان به دستور شاپور دوم دستور احیای این شهر صادر گردید و بار دیگر ساخته شد و دژ ” شاپور خواست ” یا همان قلعه ” فلک الافلاک ” برای حراست و پاسداری از این منطقه در همین دوران ساخته شد و در دوره های مختلف ساختار شهر حول همین قلعه شکل‌ گرفت و گسترش پیدا کرد. در نهایت پس از جدایی منطقه لرستان از استان خوزستان، شهر خرم‌آباد در سال ۱۳۰۴ شمسی به عنوان مرکز استان تعیین و شهرداری آن نیز در سال ۱۳۰۵ تأسیس شد.عکس هوایی شهر خرم آباد لرستانخرم‌آباد با ارتفاع ۱۱۴۷٫۸ متر از سطح دریا، دارای آب ‌وهوای معتدل مدیترانه‌ای است. این شهر با مساحتی در حدود ۶۷ کیلومتر مربع، طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران دارای جمعیتی در حدود ۳۷۳٬۴۱۶ نفر بوده و دارای تراکم شهری بسیار بالایی در حدود ۵۵۷۴ نفر در هر کیلومتر مربع است و طبق آمار سال ۱۳۹۵ بیست و سومین شهر پرجمعیت ایران به حساب می آید.

عکس هوایی شب شهر خرم آباد لرستانبیشتر مردم خرم آباد مسلمان شیعه هستند و یهودیان بزرگترین جمعیت اقلیت دینی خرم آباد را تشکیل می دهند، گویش اصلی مردم این شهر لری خرم‌آبادی است، اما در بخش هایی از این منطقه مردم به گویش های لکی، بروجردی و لری بختیاری نیز صحبت می نمایند. اقتصاد منطقه بعد از دامپروری و کشاورزی منوط به پتروشیمی و شرکت فولاد است که به عنوان مهم‌ترین صنایع فعال در خرم‌آباد شناخته می شوند.

با وجود جاذبه‌های گردشگری، طبیعی، پارک های جنگلی و آثار تاریخی فراوانی در سطح شهر، سبب شده است تا خرم‌آباد سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند. آتلانتیک راهنمای گردشگری شما می شود تا جای جای سرزمین عزیزمان ایران را به شما هموطنان عزیز معرفی نماید؛ پیشاپیش سفر خوبی را برای شما آرزومند است.

با ما همراه باشید تا با خرم آباد، بیش از پیش آشنا شوید…

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *