خانه / گردشگری / اصفهان؛ قلب ایران
اینستا گرام سایت آتلانتیک

اصفهان؛ قلب ایران

نمایی زیبا از شهر و پل خواجو و زاینده رود پر آب

شهر اِصفَهان، شهری به قدمت تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران در مرکز پهناورترین فلات کشور، با داشتن مردمانی کوشا، اهل علم و ادب و بسیار مهمان نواز که درخشندگی و پاکی دلهایشان به زلالی آب جاری رودخانه زاینده رود است و سال های بسیاری است که گردشگران را برای آشنایی با فرهنگ اصیل ایرانی به سمت خود فراخوانده است؛ از این رو آتلانتیک، اصفهان را قلب تپنده ایران می خواند.

عکس هوایی از شهر بزرگ اصفهان

اصفهان در جلگه سرسبز و خرم زاینده رود و در دامنه کوههای زاگرس و با ارتفاع ۱،۵۹۰ متر از سطح دریا قرار دارد و شامل کوهای مرتفعی همچون، کوه صفه و کوه کرکس می باشد، به همین سبب آب و هوای اصفهان معتدل و دارای فصول چهار گانه منظم است. این شهر با داشتن مساحتی در حدود ۷۰۴ کیلومتر مربع، طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران دارای جمعیتی در حدود ۱٬۹۶۱٬۲۶۰ نفر بوده و دارای تراکم شهری بالایی در حدود ۲۷۸۶ نفر در هر کیلومتر مربع است و طبق آمار سال ۱۳۹۵ سومین کلان شهر ایران و براساس آمار سال ۲۰۱۵ میلادی یازدهمین کلان شهر خاورمیانه به حساب آمده است. زبان محلی مردم اصفهان، فارسی و دارای لهجه اصفهانی هستند و اکثر مردم این شهر مسلمان شیعه هستند؛ اما ادیان دیگری نیز همچون ارامنه، یهودیان، مسیحیان، زرتشتیان و… نیز در شهر حضور دارند و در صلح و صفا زندگی می کنند.

روزی خاص به نام اصفهان، یکم آذزماه

اصفهان دارای یک روز خاص است و یکم آذرماه روز اصفهان نام گذاری شده است.

درکتاب محاسن اصفهان، لغت اصفهان به معنی لشکر خدای آورده شده است. دارالیهود، سپاهان، یهودیه، گابیان، سپانه، شهر سواران، پارتاک، پارک، پاری، پاریتاکن، پرتیکان، اسپهان، اسپادانا، جی، گابا، گابیه، گبی، گی، صفاهان و صفاهون از جمله نام های قدیمی اصفهان هستند.

شب های پل خواجو اصفهان

مورخان سابقه تاریخی شهرنشینی اصفهان را حداقل به ۲۵۰۰ سال پیش که مصادف با تأسیس حکومت هخامنشیان است، نسبت داده اند. با ورود اسلام و وجود هنرمندان نامدار ایرانی، تاثیر عمیقی از فرهنگ اسلامی بر روح و جان بناهای شهری آن به چشم می خورد تا اصفهان به عنوان یکی از زیباترین شهرهای مذهبی جهان شناخته شود. همچنین در دوره های تاریخی مختلف این شهر مورد توجه قرار گرفت و در بازسازی آثار تاریخی آن کوشش های فراوانی به عمل آمد تا توسعه صنعتی و شهری در این منطقه آغاز شود. به عنوان مثال، با وجود مردی عالم و بخشنده به نام صاحب بن عباد، اصفهان به یکی از مراکز علمی، ادبی و هنری تبدیل گشت تا عالمان و فرهیختگان بسیاری را دور هم جمع نماید.

پل خواجو مرکز شهر اصفهان

برخلاف اینکه بافت تاریخی گذشته این شهر هنوز برهمگان به طور کامل مشخص نیست اما در گذشته های دور با توجه به قرار داشتن اصفهان در فلات مرکزی ایران و وجود دشت های پهناور و حاصلخیر، جلگه ها و آب و هوای مساعد و داشتن آب فراوان برای ادامه و توسعه زندگی می توان چنین استنباط نمود که انسانهای آن دوره برای عبور از دل کویر ایران نیازمند وجود منطقه ای بوده اند که بتوانند احتیاجات خود را برای طی مسیرهای طولانی بر طرف نمایند از این رو این منطقه مورد توجهشان قرار گرفت و شروع به آبادانی آن و اقدام به ایجاد شرایط زندگی مداوم نیز نمودند با توجه به کشفیات به عمل آمده از مجموع استان اصفهان می توان قدمت کنونی شهر اصفهان را به حدود ۶۰۰۰ سال قبل یعنی حتی به قبل از ورود آریایی ها نسبت داد.

در دوران جنگ تحمیلی نیز اصفهان دارای نقش پررنگی در دفاع از آرمان ها و ارزشهای انقلابی ملت بزرگ ایران داشته است و خون شهدای بسیاری را فدای خاک پاک وطن و تنومندی درخت ایران اسلامی نموده است. اصفهان در کنار جاذبه‌های مهم گردشگری، کشاورزی، صنعت و تجارت، نبض اقتصاد ملی را نیز در دست دارد. این شهر به سبب داشتن معماری های زیبای اسلامی، پل های سرپوشیده، کاخ ها، مساجد و مناره های منحصربفردش، در فرهنگ ایرانی، به نصف جهان معروف گردید.

آتلانتیک راهنمای گردشگری شما می شود تا جای جای سرزمین عزیزمان ایران را به شما هموطنان عزیز معرفی نماید؛ پیشاپیش سفر خوبی را برای شما آرزومند است.

با ما همراه باشید تا با اصفهان، مهد صنایع دستی ایران بیش از پیش آشنا شوید…

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *