خانه / گردشگری / اهواز؛ شهر پل های زیبا
اینستا گرام سایت آتلانتیک

اهواز؛ شهر پل های زیبا

نخلستان های خرما اهواز خوزستان

در قسمت جنوب غربی ایران، منطقه ای جلگه ای به نام خوزستان قرار دارد، در این سفر آتلانتیک به شهر اهواز سفر می کند تا ما را با مرکز این استان بیشتر آشنا نماید، وقتی صحبت از جنوب می شود ناخودآگاه به یاد گرما و هوای شرجی می افتیم اما نباید خونگرمی و مهمان نوازی مردم جنوب رو از یاد ببریم.

با وجود زمستان ملایم و بهار مطبوع، بهانه خوبی می شود تا به شهر اهواز سری بزنیم و هنگام غروب خورشید در شلوغی، نشاط و هیاهوی مردمانی عاشق، بر لب رودخانه کارون، شبی را تا به صبح با قدم زدن در ساحلش به شادی گذارانیم و این حس و حال خوب، شب زنده داری را برای خود در دفترچه خاطراتمان ثبت نماییم. علاوه بر این با تماشای پرواز پرنده های مهاجر در اطراف پل معلق، وجود نخلهای سر به آسمان کشیده شهر و نظاره پل های زیبا بر روی کارون خروشان محیطی دیدنی و خاطره انگیزی را برای گردشگران رقم زده است تا در کنار این همه زیبایی در سراسر این شهر از فلافل و سمبوسه های خوشمزه اش هم بهره ببرند.

تصویر هوایی جلگه خوزستان رود کارون

اهواز در بخش جلگه‌ای خوزستان و با ارتفاع ۱۲ متر از سطح دریا با مساحتی در حدود ۷۱۱ کیلومتر مربع، طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران دارای جمعیتی در حدود ۱,۱۹۲,۴۳۹ نفر بوده و دارای تراکم شهری بالایی در حدود ۱۶۷۸ نفر در هر کیلومتر مربع است و طبق آمار سال ۱۳۹۵ هشتمین شهر پرجمعیت ایران و براساس آمار سال ۲۰۱۵ میلادی سی و سومین کلان شهر خاورمیانه به حساب آمده است. جالب است بدانید که اهواز پس از تهران و مشهد سومین شهر وسیع ایران است. زبان محلی مردم فارسی و عربی است و اکثر مردم این شهر مسلمان شیعه هستند، اما از دیرباز پیروان دیگر ادیان مانند، صابئین، زرتشتی ها، کلدانی ها، هندوها، سیک ها و … که اکنون تعداد انگشت شماری از آن ها در این شهر هنوز وجود دارند.

اهواز در قدیم به نام های هرمشیر،هرمزشهر (هرمزداردشیر)، رامشهر، سوق‌الاهواز، ناصریه و جندی شاپور شناخته می شد. در زمان ساسانیان به ویژه در زمان اردشیر بابکان و پسرش شاپور اول بر روی کارون در محدوده اهواز سد های زیادی ساخته شد، از جمله می توان به سد اهواز یا بند اهواز که به سد خدا آفرید هم معروف بود اشاره نمود از این رو کانال‌ های آبیاری و نهرهای مختلفی از سد مذکور منشعب شد تا باعث آبیاری کشتزارها، نخلستان ها و در نهایت سرسبزی و خرمی اهواز بشود. بازمانده‌های هرمزشهر که مربوط به روزگار ساسانیان می شود، در زیر سطح اهواز کنونی قرار دارد و به خاطر پروژه مترو با خطر تخریب روبروست که نیازمند توجه بیشتر نهادهای مردمی و دولتی می باشد. همچنین احتمال دارد که شهر اهواز کنونی در محل شهر باستانی تاریانا در زمان هخامنشی قرار گرفته باشد.

قایقرانی لب کارون کنار پل های زیبا

جاده‌های منتهی به اهواز همیشه دارای بار ترافیکی زیادی هستند چرا که اهواز محور ترانزیتی بسیار مهمی است تا از طریق راههای زمینی، آبی، ریلی و هوایی شهرهای ایران و کشور عراق را به هم پیوند زند. این شهر با وجود کارخانجات بزرگ صنعتی، تاسیسات اداری و صنعتی شرکت ملی حفاری ایران و دارا بودن بیش از %۵۱ نفت کشور، به یکی از قطب های مراکز صنعتی ایران تبدیل شده تا هر ساله مهاجران بسیاری برای کار به سمت این شهر عازم شوند.

اهواز در گذشته و به خصوص در هشت سال دفاع مقدس، شاهد اتفاقات و رویدادهای تاریخی مهمی بوده است که شاید بسیاری از آن‌ها تلخ باشد. اما با وجود مردمان غیورش توانسته‌ است آثار خرابی حاصل از جنگ را در طول این سال ها از چهره شهر بزداید. این شهر دارای جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بسیاری است و همگی زیبایی خاصی به این شهر افزوده اند؛ اما متاسفانه در سال‌های اخیر به دلایل مختلف، شاهد فاجعه زیست محیطی به موجب ریزگردها در این منطقه بوده‌ایم، اما این سبب نمی شود تا ذره ای از زیبایی هایش کاسته شود.

آتلانتیک راهنمای گردشگری شما می شود تا جای جای سرزمین عزیزمان ایران را به شما هموطنان عزیز معرفی نماید؛ پیشاپیش سفر خوبی را برای شما آرزومند است.

با ما همراه باشید تا با اهواز، شهر شب های زنده بیش از پیش آشنا شوید…

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *