خانه / گردشگری / ساری؛ شهر بهار نارنج ایران
اینستا گرام سایت آتلانتیک

ساری؛ شهر بهار نارنج ایران

تصویر هوایی از طبیعت ساری مازندران

ساری، بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر استان مازندران، شهری در دل کوه و جنگل و مجاور با دریای خزر، با طبیعتی سرسبز، زیبا و دیدنی، که سبب شده است تا با چنین تنوع زیستی پذیرای گیاهان، جانوران و پرندگان مهاجر بسیاری باشد. وقتی قصد سفر کردن به شمال ایران می گیریم ناخودآگاه یاد لهجه شیرین و دوست داشتنیِ مردمانی مهربان و مهمان نواز و زنانی کدبانو با غذاهای محلی لذیذشان می افتیم و این هاست که لذت سفر را دو چندان می کند و بخاطر همین است که سال ها جزء شهرهای برتر گردشگری ایران قرار می گیرد.

به مردم اهل ساری، سارَوی گفته می شود و اکثرشان مسلمان و شیعه دوازده ‌امامی هستند، زبان محلی مردم ساری تا دوره صفوی زبان طبری (مازندرانی) بوده ولی در گذر زمان با زبان مازنی و فارسی جایگزین شده است. ساری یکی از شهرهای باستانی ایران است که با توجه به تحقیقات انجام شده، این شهر تاریخی، قدمتی بیش از شش هزار سال دارد. سارو، سارویه، ساراویتی، زادراکارتا از نام های ساری در گذشته بودند. ساری در ابتدای حکومت آقا محمد خان قاجار برای مدتی پایتخت ایران بود از این رو رونق گرفت و اولین شهری است که ساخت راه آهن سراسری در آن آغاز شده است.

نمای رودخانه شهر ساری

ساری با ارتفاع ۵۴ متر از سطح دریا، دارای آب ‌وهوای معتدل خزری است، تابستان‌هایی معتدل و مرطوب و بخش‌های کوهستانی اش زمستان هایی نسبتاً سرد و خشک دارد، اما در مقایسه با سایر شهرهای مازندران آب‌ و هوای ملایم تری دارد تا زندگی کردن را برای ساکنین و گردشگران آسان تر نماید. این شهر با مساحتی در حدود ۱۲۵ کیلومتر مربع، طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران دارای جمعیتی در حدود ۳۴۷،۴۰۲ نفر بوده و دارای تراکم شهری بالایی در حدود ۲۷۸۰ نفر در هر کیلومتر مربع است، از این رو که بیست و پنجمین شهر پرجمعیت ایران نیز به حساب می آید، نیازمند توجه بیشتری در زمینه مدیریت شهری می باشد.

اساس اقتصاد اين منطقه را كشاورزی، دامداری، صنايع دستی و ماهیگیری تشكيل می ‌دهد. ساری یکی از قطب‌های تولید برنج، فرآورده‌های دامی و مرکبات کشور است و با داشتن شرکت چوب و کاغذ مازندران، بزرگترین تولیدکننده کاغذ در خاورمیانه به حساب می آید.

ساری با داشتن طبيعتي جذاب و با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری، پناهگاه های حیات وحش و وجود بناهای تاریخی قدیمی سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند. آتلانتیک راهنمای گردشگری شما می شود تا جای جای سرزمین عزیزمان ایران را به شما هموطنان عزیز معرفی نماید؛ پیشاپیش سفر خوبی را برای شما آرزومند است.

با ما همراه باشید تا با ساری، کهن شهر اسطوره و فرهنگ بیش از پیش آشنا شوید…

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *