خانه / گردشگری / سنندج؛ شهر هزار تپه
اینستا گرام سایت آتلانتیک

سنندج؛ شهر هزار تپه

سنندج شهر دف نوازی ایران

سَنَندَج؛ مرکز استان کردستان پایتخت سیاسی و فرهنگی کردستان ایران، دومین شهر بزرگ کردنشین ایران پس از کرمانشاه می باشد. این شهرزیبا، باصفا و دیدنی از شهرهای سردسیر کشور است و در ارتفاعات حدود ۱۵۰۰ متری از سطح دریا، در بین رشته کوه های زاگرس و درست در دل کوه آبیدر قرار گرفته است؛ به دلیل‌ کوهستانی‌ بودن‌ و طبیعت منحصر به فرد این منطقه با وجود دشت‌ ها و رودخانه‌ های بسیاری که در اطرافش هست سالانه شاهد جذب‌ عشایر کوچ نشین و همچنین گردشگران داخلی و خارجی بسیاری مخصوصا در فصل های بهار و تابستان به سمت خود می باشد.

این شهر از سمت شمال به شهرستان دیواندره، از سمت شرق به شهرستان قروه، از غرب به شهرستان مریوان و از سمت جنوب به شهرستان کامیاران محدود می شود. سنندج با مساحت ۱۳۱ کیلومتر مربع در غرب ایران و در بخش جنوبی استان کردستان قرار دارد و براساس آمار سال ۱۳۹۵ بیست و سومین شهر بزرگ ایران است و طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، جمعیت این شهر در حدود ۴۱۲،۷۶۷ نفر بوده، که با توجه به وسعتش دارای تراکم شهری بالایی در حدود ۳۱۵۱ نفر می باشد؛ اما متاسفانه توازن جمعیت شهری وجود نداشته و به عبارتی در حال حاضر حدود ۵۰ درصد مردم این شهر تنها در ۱۸ درصد از مساحت کل شهر زندگی می نمایند.

شهر سنندج کردستان ملقب به هزار تپه

شهر سنندج مرکز طوایفی از کردهای اردلان، وزیری،کمانگر، وکیل، تیمون، زند، لله خانی، کامکار، قطبی، مردوخی، میربابان، بابان، سروش، شیخ الاسلامی، گله داری، گله خانی، نقشبندی، طلائی، ناهید و… بوده ‌است. مردم سنندج اکثرا مسلمان و بیشترشان پیرو مذهب تسنن شافعی می‌باشند، و درصدی نیز پیرو مذهب شیعی هستند، البته اقلیت‌های مذهبی همچون آشوری، مسيحی و کليمی نیز به خوبی در کنار هم زندگی می نمایند.

پیرامون پیشینه تاریخی شهر سنندج اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما بر اساس حفاری هایی که در ضلع شرقی این شهر صورت گرفته و آثار باستانی که بدست آمده است، قدمت این منطقه به هزاره چهارم قبل از میلاد مسیح یعنی حدود شش هزار سال پیش باز می گردد.

این منطقه جزئی از خاستگاه‌های اولیه قوم پارس و ماد بوده‌ است. شهر سنندج کنونی در سال ۱۰۴۶هجری قمری و در دوران صفویه، در زمان حکومت شاه صفی، توسط سلیمان خان اردلان، که دارای نسبی از ساسانیان بود، قلعه ای نظامی به نام ” سنه دژ ” را در کنار روستای ” سینه ” بنا نمود و بناهایی از جمله حمام، بازار، مساجد و خانه هایی را در اطرافش احداث کرد و در سال ۲۰۰۷ شهر سنندج، به شهر هزار تپه لقب گرفت. همچنین سنندج دارای یک روز خاص است و ششم اردیبهشت ماه روز سنندج نام گذاری شده است.

وجود آثار تاریخی در کنار طبیعت زیبای این شهر مجموعه‌ای چشم نواز را برای بازدید کنندگان به ارمغان ‌آورده است؛ آتلانتیک راهنمای گردشگری شما می شود تا جای جای سرزمین عزیزمان ایران را به شما هموطنان عزیز معرفی نماید؛ پیشاپیش سفر خوبی را برای شما آرزومند است.

با ما همراه باشید تا با سنندج، شهر دف نوازی ایران بیش از پیش آشنا شوید…

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *