خانه / خودرو / راهنمای انتخاب روغن موتور
اینستا گرام سایت آتلانتیک

راهنمای انتخاب روغن موتور

بهترین روغن موتور؛ روغن موتور خوب؛ روغن موتور خوب خارجی؛ روغن موتور خوب ایرانی و … ازجمله عباراتی هستند که همه‌روزه در موتورهای جستجو، درج می‌شوند. گستردگی انواع روغن موتور باعث گستردگی انتخاب و سردرگمی صاحبان خودرو شده است. به یاد داشته باشید؛ استفاده از روغن موتور نامناسب، می‌تواند باعث ایجاد صدمات بسیار شدید و حتی غیرقابل‌جبران به موتور اتومبیل‌ها شود. همین موضوع انتخاب را سخت می‌کند. واقعاً کدام روغن موتور مناسب خودروی شماست؟

برای انتخاب روغن موتور مناسب حتماً به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید، در غیر این صورت می‌توانید از یک متخصص در حوضه تعویض روغن موتور کمک بگیرید. در ادامه با ما باشید تا برخی از برند‌های روغن موتور‌های موجود در بازار را بررسی کند.

تشخیص سطح کیفیت روغن موتور مناسب از روی API

انستیتو نفتی آمریکا API برای طبقه‌بندی روغن‌ها برچسب کیفیت و فناوری ساخت آن‌ها کدبندی خاصی را از دو حرف لاتین در نظر گرفته است. در این کدگذاری حرف C مشخصه خودروهای دیزلی و حرف S بیانگر بنزینی بودن اتومبیل است و حرف دوم، نشان‌دهنده سطح کیفیت روغن در نظر گرفته‌شده و از حرف A در زبان انگلیسی آغاز می‌شود. به این مفهوم که حرف A پایین‌ترین سطح کارایی و بالا رفتن حروف سطح کارایی مناسب و به‌روز روغن را نشان می‌دهد. مانند SG، SJ، SL، SMو… سطوح کارایی بالاتر، نشان از میزان افزودنی‌های بیشتر در روغن بوده و در آزمون آزمایشگاهی و عملکردی، شرایط سخت‌تری را تحمل می‌کنند؛ بنابراین هرچه سطح کیفی بالاتری برای موتور اتومبیل انتخاب کنیم درواقع به خودمان خدمت کرده‌ایم.

تشخیص سطح کیفیت روغن موتور مناسب از روی فاکتور SAE

یکی دیگر از فاکتورهایی که در انتخاب روغن موتور نقش اساسی دارد، نوع روغن موتور ازنظر گرانروی (ویسکوزیته) آن است. یعنی غلظت روغن موتور باید به چه میزان باشد تا با توجه به نوع کارکرد موتور و شرایط آب و هوایی، روغن موتور بهترین عملکرد را داشته باشد. انجمن مهندسین خودرو (Society or Automotive Engineers) یا به‌اختصار SAE برای تعیین گرانروی روغن موتور استاندارد خاصی را طرح کرده‌اند که نحوه انتخاب روغن موتر را به‌مراتب ساده‌تر می‌کند و شما به‌راحتی می‌توانید روغن موتور مناسب خودرو خود را خریداری کنید. البته باید به این نکته توجه کرد که با پیشرفت فنّاوری روغن‌موتورهای چندحالته (Multi Grade) وارد بازار شده‌اند که در دماهای مختلف عملکرد مطلوبی از خود نشان می­‌دهند. اگر با دقت به بطری روغن موتور نگاه کنید این شاخص به صورت‌های زیر بر روی بطری روغن موتور مشخص‌شده‌اند.

(SAE: 10W-40 , 05W-40 , 05W-30 , 10W-30 , 20W-50 , 0W-20 , …)

عدد اول قبل از حرف W نشان‌دهنده گرانروی روغن موتور در دمای پایین (فصل زمستان) است و هر مقدار این عدد کوچک باشد روغن موتور رقیق‌تر است یا به‌اصطلاح گرانروی پایین‌تری دارد. این عدد نقش مهمی در استارت اول در روزهای سرد زمستان دارد. زیرا برای روغن‌کاری موتور در این حالت روغن موتور باید به‌مراتب رقیق باشد تا روان کاری به‌خوبی انجام شود زیرا به علت سرمای هوا در فصل زمستان ممکن است روغن موتور به‌مراتب غلیظ‌تر شود و درنتیجه حرکت آن بین قطعات مکانیکی موتور به‌کندی انجام شود که این امر باعث آسیب به موتور و خوردگی قطعات به دلیل روان کاری نادرست داخل موتور می‌شود. بنابراین هرچه این عدد کوچک‌تر باشد، روغن موتور رقیق‌تر است و به شما این اطمینان را می‌دهد که در همان استارت اول کل اجزای داخلی موتور روغن‌کاری شده و موتور به‌راحتی روشن شود .

عدد دوم بعد از حرف W نشان‌دهنده غلظت روغن موتور در درجه حرارت‌های بالا است و هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد غلظت روغن موتور بالاتر و یا به‌اصطلاح سنگین‌تر است. برای مثال اگر شما در شهری مثل اهواز زندگی می‌کنید که دمای هوای آن ممکن است تا 40+ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کنید پس بهتر است روغن موتوری انتخاب کنید که با توجه به گرمای هوا و گرمای داخلی موتور خاصیت روان کاری خود را از دست ندهد یعنی غلظت آن به مقداری کافی باشد چون ممکن است روغن موتور در این شرایط (دمای بالای محیط و دمای داخلی موتور) کاملاً رقیق شود و درنتیجه کارایی خود را از دست بدهد. بنابراین بهتر است برای خرید روغن موتور به  جدول زیر که نشان‌دهنده محدوده دمایی روغن موتور بر اساس گرانروی است، دقت کنید.

برای مثال روغن موتور  10W-40 با توجه به جدول در بازه دمایی 30- تا 40+ درجه سانتی‌گراد کاربرد دارد. بنابراین با استفاده از نمودار بالا می‌توان به‌راحتی روغن موتور مناسب را بر اساس شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید را به دست آورید. برای مثال دمای شهر تهران و اطراف آن در تابستان در محدوده دمایی 10- درجه سانتی‌گراد تا 40+ درجه سانتی‌گراد است، بنابراین با توجه به این رنج دمایی روغن موتوری مناسب است که گرانروی آن در دمای بالا زیاد باشد درنتیجه استفاده از روغن موتورهایی با شاخص گرانروی 15W-40 و یا روغن 10W-40 در این بازه دمایی پیشنهاد می‌شود.

تشخیص سطح کیفیت روغن موتور مناسب از روی فاکتور پایه روغن

یکی دیگر از فاکتورهایی که در انتخاب روغن موتور مهم است، فاکتور پایه روغن موتور است.  فرآیند تولید هر روغن موتور با روغن موتور دیگر کاملاً متفاوت است. روغن‌موتورهای تولیدشده بر اساس نوع پایه روغن موتور تولید به 3 نوع زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

روغن موتور مینرال (Mineral)

شاید به‌نوعی می‌توان گفت این نوع روغن موتور، اولین روغن موتور تولیدشده است که در  فرآیند تولید آن هیچ‌گونه عملیات بهینه‌سازی صورت نگرفته است. درواقع این روغن موتور بر پایه نفت خام تولیدشده و بدون اصلاح سازی ساختار شیمیایی وارد بازار می‌شود. این روغن موتور مخصوص خودروهای قدیمی و کلاسیک است. با توجه به اینکه این روغن موتور نسبتان ارزان‌قیمت است ولی به دلیل ساده بودن آن، بازه زمانی بین دو تعویض روغن موتور کوتاه‌تر است.

روغن موتور نیمه سنتتیک (Semi Synthetic)

این روغن موتور ترکیبی از روغن‌موتورهای سنتتیک و روغن موتور ساده (مینرال) است. ساختار شیمیایی روغن‌موتورهای سنتتیک به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای اصلاح‌شده است که مقاومت، دوام و کارایی آن بالاتر رود. استفاده از این روغن موتور در خودروهای امروزی و البته نه‌چندان گران‌قیمت کاربرد دارد. این نوع روغن موتور برای خودروهایی مانند پژو 206، پژو 405 ، پژو پارس، سمند، تیبا، ام وی ام و …. مناسب است. قیمت این نوع روغن موتور بالاتر از روغن‌ موتور مینرال است و بازه تعویض آن طولانی‌تر است.

روغن موتور سنتتیک یا تمام سنتتیک  (Full Synthetic)

این روغن موتور بر اساس آخرین فنّاوری در ساخت روغن موتور تولیدشده است که تمام ناخالصی‌های روغن موتور به‌طور کامل حذف‌شده و ساختار شیمیایی آن به‌گونه‌ای تقویت‌شده است که مقاومت بالا و روان کاری بهتری نسبت به بقیه روغن‌موتورها دارد. روغن‌موتورهای تمام سنتتیک مخصوص خودروهایی با فنّاوری بالا است، برای مثال بنز، بی ام و، تویوتا ، هوندا ، هیوندای و کیا  و… می­‌بایست از این نو روغن موتور استفاده کنند. قیمت این روغن موتور به‌مراتب بالاتر از روغن‌موتورهای مینرال و نیمه سنتتیک است.

هرچند که روغن موتور تمام سنتتیک ازنظر نوع عملکرد دارای کارایی بهتری است ولی انتخاب این روغن موتور برای بعضی از خودروها مناسب نیست و یا ضرورتی به خرید این نوع روغن موتور نیست، زیرا فقط هزینه‌های اضافی بر روی دستان شما باقی خواهد گذاشت.

 

روغن موتور بهران (Behran)

صنعت نفت در ایران، یک صنعت قدیمی است، شرکت بهران در سال ۱۳۴۱ با مشارکت شرکت نفتی آمریکایی اکسون تأسیس شد. حوزه اصلی فعالیت شرکت نفت بهران درزمینهٔ پالایش و تولید روغن موتور، روغن‌های صنعتی، روان کارها، ضدیخ، گریس و سایر فراورده‌های نفتی است. قیمت روغن‌موتورهای شرکت بهران نسبت به برند‌های خارجی مناسب‌تر است و البته روغن موتور‌های بهران از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند،  به همین دلایل یکی از برند‌های محبوب روغن موتور، در بازار کشور برند ایرانی بهران است. شرکت بهران در حوضه روغن موتور‌های نیمه سنتتیک محصولات بهتری ارائه داده است.

روغن موتور الف (elf)

کمپانی Elf از بزرگ‌ترین شرکت‌های عرضه‌کننده فرآورده‌های نفتی است، که محصولات این شرکت توسط شرکت روان صنعت در ایران توزیع می‌شود. این کمپانی فرانسوی سال‌های است که محصولات خود را همراه با اتومبیل‌های رنو وارد کشور کرده‌ است و در قالب یک شریک تجاری همیشه همراه با رنو در بازار‌های جهانی حضورداشته است.

الف (elf) یکی از شرکت‌های زیرمجموعه کمپانی بزرگ توتال است که روغن‌موتورهای آن در سطح بازار کشور بسیار شناخته‌شده است. معمولاً به دلیل کیفیت خوب و قیمت نسبتاً بالای روغن‌موتورهای الف، مشتریان این برند فرانسوی معمولاً صاحبان خودرو‌های وارداتی هستند.

 

 

روغن موتور توتال (Total)

توتال (Total) یک شرکت نفت و گاز فرانسوی و چهارمین تولیدکننده فراورده‌های نفتی جهان است، که در سال ۱۹۲۴ توسط ارنست مرسی‌یر تأسیس شد. توتال یکی از قدیمی‌ترین واردکنندگان روغن موتور در ایران است و این کمپانی طی چند دهه اخیر توانسته است اعتماد بالایی در بازار کشور کسب کند که این به دلیل کیفیت بسیار بالای محصولات توتال است. روغن‌موتورهای توتال، مانند سایر کشور‌ها در ایران نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است البته ناگفته نماند که قیمت روغن‌موتورهای توتال نسبت به برند‌های دیگر بسیار بالاتر است. روغن‌موتورهای توتال در ایران به دو نوع سنتتیک و نیمه سنتتیک وارد می‌شوند؛ یکی از مشتریان روغن‌موتورهای نیمه سنتتیک توتال در ایران، صاحبان خودرو‌های آف رود است که به دلیل مقاومت بالای روغن‌موتورهای نیمه سنتتیک توتال در برابر شرایط جوی نامساعد، یکی از برند‌های محبوب آن‌ها شده است.

 

 

روغن موتور ایرانول (Iranol)

شركت ملي نفت ايران در راستاي خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتي و سیاست‌های كلان دولت جمهوری اسلامی ایران مبني بر كاهش حجم تصدی‌گری دولتي در حوزه غير انحصاري و واگذاري امور به بخش خصوصي، باهدف توسعه مشاركت اين بخش در فعالیت‌های اقتصادي و صنعتي، به‌منظور افزايش کارایی ، واحدهای روغن‌سازی پالایشگاه‌های تهران و آبادان را به سازمان تأمین اجتماعي، صندوق بازنشستگی کشوری و آستان قدس رضوي واگذار نموده است كه اين واگذاري منجر به تأسیس شركت نفت ايرانول در 11 آذرماه سال 1381 گرديد و در بهمن سال 1391 سهام این شرکت در فرا بورس پذیرفته و عرضه شد. شرکت نفت ایرانول اکنون در سه بخش پالایشگاه روغن‌سازی تهران ، پالایشگاه روغن‌سازی آبادان و مجتمع ظرف سازی و بسته‌بندی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 

 

بر اساس تفاهم‌نامه امضاشده شرکت پتروناس که در میان  شرکت‌های برتر دنیا در تولید انواع روان کار است و تائیدیه برخی از بهترین خودروسازان جهان را دار است، با انتقال دانش فنی و فنّاوری در تولید انواع روان کارهای باکیفیت و استانداردهای جهانی با ایرانول همکاری می‌کند.

ازجمله خصوصیت‌های بارز روغن‌موتورهای ایرانول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پایداری حرارتی و مقاومت عالی در برابر اکسیداسیون

خاصیت پاک‌کنندگی جهت کاهش رسوبات ناشی از احتراق و اکسیداسیون

خاصیت ضد سائیدگی جهت کنترل فرسایش قطعات موتور

خاصیت خنثی‌کنندگی اسیدهای حاصل از اکسیداسیون و احتراق جهت جلوگیری از خوردگی قطعات موتور

افزایش عالی طول عمر و قدرت موتور

خاصیت روان کاری مناسب در دماهای پایین به‌ویژه در لحظه استارت زدن

حفظ گرانروی روغن در تمام طول مصرف

 

منبع: بولتن نیوز

همچنین ببینید

مشخصات فنی کامیونت آمیکو M5.2

مشخصات فنی امکانات و تصاویر کامیونت آمیکو M5.2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *