خانه / گوناگون / روز جهانی اهدای خون
اینستا گرام سایت آتلانتیک

روز جهانی اهدای خون

24 خرداد روز جهانی انتقال خون

همواره شنیده ایم که ” اهدای خون، اهدای زندگی ” است، ولی شاید کمتر کسی برایش روشن باشد، که قطرات اهدایی خون ما چقدر می توانند کمک بزرگی برای نجات هموطنانمان، دوستانمان و حتی خانواده خودمان باشند، تا زندگی را به آنان هدیه دهیم و آنها از مرگ نجات یابند.

از مهمترین مواردی که نیاز به خون در آن ها الزامی است، نیاز خونی مادر، در هنگام تولد فرزندش است و یا استفاده از ذخایر خونی در  افراد مبتلا به بیماری‌های لوسمی و سرطان، نوزادان مبتلا به زردی، مصدومان تصادفات، آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه، بیماران دچار سوختگی، مبتلایان به بدخیمی‌ ها، بیماران دیالیزی، بیماران هموفیلی و همچنین انجام بسیاری از اعمال جراحی هم در واقع بدون وجود ذخایر خونی، امکان ‌پذیر نمی باشد. برای اینکه از اهمیت این موضوع آگاه شوید، به این مطلب دقت نمایید، ” طبق آمار بدست آمده متاسفانه روزانه ۸۰۰ نفر از زنان طی بارداری و وضع حمل، جان خود را از دست می‌ دهند و باید همگان بدانند که با اهدای خون، می‌توانند جان مادران بسیاری را نجات دهند “.

از آنجا که در بسیاری از کشورها، اهداکنندگان کم هستند و همچنین بر اساس آمار، تنها در ۶۲ کشور جهان، اهدا کنندگان خون، به صورت داوطلبانه و بدون دریافت هیچ گونه وجهی، خون خود را اهدا می کنند و این در حالی است که در سایر کشورها برای اهدای خون، اهدا کنندگان هزینه دریافت می نمایند، از این رو فرهنگ سازی جهانی این موضوع در جهت افزایش این امر انسان دوستانه ضروری به نظر می رسد و چه بهتر اینکه اهدای خون به صورت رایگان صورت گیرد.

اهدای خون در سازمان انتقال خون کشور ایران دارای شرایط خاصی است، از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱. حداقل سن برای اهدای خون، ۱۸ سال است و باید فرد در سلامت کامل جسمی و روانی باشد.

۲. فرد می بایست، قد و وزن مناسبی داشته باشد و به بیماری‌ های خطرناک نیز مبتلا نباشد.

۳. اهدای خون در تمامی گروه‌های خونی الزامی است، اما در گروه‌های خونی منفی ضروری‌ تر است.

۴. فرایند اهدا خون، حدود یک ساعت طول می‌کشد و بسیار راحت و مطمئن است.

بنابراین داشتن یک روز خاص جهت افزایش آگاهی جامعه ضروری بوده و روز بیست و چهارم خرداد ماه (چهاردهم  ژوئن) هر ساله به نام روز جهانی اهدای خون انتخاب شده ‌است، این روز به مناسبت تولد کارل لندشتاینر کاشف گروه‌ های خونی که در سال ۱۹۳۰ میلادی برنده جایزه نوبل شد، نام گذاری شده است. اولین ‌بار، این مراسم در سال ۲۰۰۵ میلادی برگزار شده است و همه ساله علاوه بر آگاهی دادن در رابطه با این موضوع با شعار خاصی که هر ساله عنوان می شود، از اهداکنندگان تقدیر به عمل می آید و افراد جدید نیز به اهدای خون تشویق می شوند.

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

Fentanyl(Fentanil or Duragesic or Fentora or Sublimaze) معرفي داروي ضد درد فنتانیل - سايت اموزشي اتلانتيک - داروشناسي

معرفي داروي ضد درد فنتانیل – Fentanyl

در این سری از آموزش ها سعی داریم تا شما را با دانش داروشناسی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *