خانه / خودرو / ولا V5، چینی گمنام
اینستا گرام سایت آتلانتیک

ولا V5، چینی گمنام

ولا وی5

شاید کمتر کسی نام ولا وی 5 را شنیده باشد، خودرویی کمیاب و گمنام که اوایل با نام راین وی 5 به بازار عرضه شد اما متاسفانه هیچ گاه نتوانست موفق ظاهر شود.

این خودرو اولین بار در سال 93 رونمایی رونمایی شد و قرار بود به عنوان یک سدان ارزان قیمت با خودروهایی نظیر تندر 90، 206 صندوقدار و برلیانس اچ230 رقابت کند. خودروسازان راین در آغاز نام راین وی5 را برای این خودرو انتخاب کرد و تصمیم بر آن شد که تنها مدل دنده ای آن را به بازار عرضه کند. این خودرو از لحاظ قیمت، امکانات و کیفیت با خودروهای هم رده خود شرایط تقریبا یکسانی داشت، اما به دلیل عدم معرفی مناسب، هیچ گونه موفقیتی را برای خودروسازان راین به همراه نداشت. در ادامه کار، این شرکت تصمیم گرفت تا با تولید مدل اتومات این خودرو، شکست نسخه دنده ای آن را جبران کند.

اواخر سال 95 بود که مدل اتومات آن به بازار عرضه شد اما با نامی جدید و البته تغییراتی اندک و جزئی در ظاهر که تنها به جلو پنجره و سپر عقب محدود می شد.

این خودرو در کنار ساینا اتومات، ارزان ترین سدان اتومات بازار به حساب می آمد اما این بار هم به دلیل عدم معرفی کامل و مناسب و البته طراحی نسبتا قدیمی، باز هم شکست خورد.

در ادامه قصد داریم به معرفی این چینی شکست خورده بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

معرفی اولیه

ولا V5 ، محصولی ارزان‌ قیمت از کمپانی چینی فاو است. فاو که همان‌طور که از اسمش پیداست (FAW:First Automotive Works) جزو اولین خودروسازان چین بوده و در حال حاضر به همراه سایک موتور، دانگ فنگ و چانگان از بزرگ‌ترین خودروسازان چین به شمار می‌رود. کمپانی فاو علاوه بر این‌که با فولکس واگن، مزدا، جنرال موتورز، آئودی و تویوتا همکاری دارد ، مونتاژ خودروهای این برندها در چین را هم انجام می‌دهد، مالک برندهای هونگ کی، بسترن، هایما، Tianjin Xiali و چند برند دیگر نیز می‌باشد.محصولات شرکت فاو جزء خودروهای با کیفیت چینی به حساب می آیند و پیش از این نیز خودرویی تحت عنوان بسترن b50 از این شرکت در ایران عرضه شده که همیشه در رتبه بندی کیفی خودروها جایگاه بالایی به دست می آورد.

ساده و اقتصادی

همواره سعی کرده ایم تا بحث طراحی خودرو را به مخاطب واگذار کرده و به جزئیات آن وارد نشویم چرا که طراحی و ظاهر خودرو امری کاملاً سلیقگی بوده و هر کس با دید خاص خود به هر خودرو نگاه می کند.اما اگر بخواهیم بدون در نظر گرفتن سلایق شخصی  به توصیف آن بپردازیم باید چنین گفت که با نگاه کلی به ولا وی5 سادگی را در جای جای آن می توان مشاهده کرد.طراحی  بدنه و کابین آن بر خلاف دیگر هموطنان خود، کاملا ساده و به دور از هیجان می باشد که البته برای خودرویی در این کلاس که هدف اصلی اقتصادی بودن آن است کاملاً طبیعی است.هر چند که طراحی آن به روز نیست اما در مقایسه با برخی از رقبای خود نظیر تندر 90 شرایط به مراتب بهتری دارد.شاید از اصلی ترین نکات در طراحی نمای جلویی خودرو بتوان به شباهت آن به برخی از مدل های فولکس واگن همانند پولو و نسل ششم گلف اشاره کرد.در نمای عقب هم چراغ های آن یاد آور نسل ششم ب ام و سری 5 می باشد که البته کمی بزرگتر از معمول طراحی شده.

طراحی داخلی خودرو نیز همانند بدنه ساده بوده البته استفاده از دورنگ متضاد در طراحی داشبورد، غربیلک فرمان و رودری ها جذابیت آن را بیشتر کرده به علاوه اینکه استفاده از قطعات کرمی در برخی قسمت های داشبورد آن را از حالت کسالت بار و یکنواختی خارج کرده و جلوه بهتری به آن بخشیده . همچنین ارگونومی و چینش کلیدهای کنترلی نظیر کلیدهای تنظیم آینه ، شیشه بالابر و سیستم تهویه و…منظم و مناسب است و تقریباً دسترسی و کنترل  آنها به راحتی انجام پذیر می باشد.

در مجموع می توان طراحی آن را ساده و معمولی اما قابل قبول ارزیابی کرد.

داشبورد راین وی5

پیشرانه و فنی

پیشرانه در نظر گرفته شده برای این خودرو با کد CA4GA5  و طراحی شرکت تویوتا است که از نوع چهار سیلندر خطی با حجم دقیق 1497 سی سی می باشد و توانایی تولید 97 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه را دارد که این نیروی تولیدی از طریق یک گیربکس اتومات چهار حالته به چرخ های جلو منتقل می شود. همچنین حداکثر گشتاور تولیدی این موتور 135 نیوتون متر می باشد که در دور موتور 4400 به دست می آید.شاید در نگاه اول موتور خودرو کمی ضعیف به نظر آید اما با در نظر گرفتن وزن 1010 کیلوگرمی آن به نسبت وزن به قدرت 10.5 دست می یابیم که برای خودرویی در این سطح بسیار مناسب است. برای درک بهتر موضوع در نظر داشته باشید که خودروی سمند با همین قدرت ، 1220 کیلوگرم وزن دارد. در جدول زیر میتوانید نمونه هایی از نسبت وزن به قدرت برخی از خودروهای موجود در بازار را مشاهده کنید.(هرچه عدد پایین تر باشد بهتر است)

وزن پایین و قدرت مناسب سبب شده تا این خودرو شتابگیری و سرعت مناسبی داشته باشد به نحوی که با وجود داشتن گیربکس اتومات (خودروهای اتومات سرعت کمتری نسبت به مدل های دنده ای دارند) توانسته به حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت دست یابد.

موتور راین وی5

از دیگر ویژگی مثبت این خودرو میتوان به مصرف سوخت پایین آن اشاره کرد موضوعی که برای خودروهای اتومات بسیار مهم و حیاتی است چرا که خودروهای اتومات به طور معمول مصرف بیشتری نسبت به مدل های دنده ای دارند.مصرف سوخت این خودرو در حالت ترکیبی تنها 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر است که بسیار مناسب و قابل قبول می باشد. هرچند که در ایران به علت کیفیت پایین سوخت و همچنین تنوع شرایط آب و هوایی معمولا دستیابی به مصرف سوخت درج شده در کاتالوگ خودروها کمی دور از انتظار است اما مطمئناً تفاوت قابل ملاحظه نخواهد بود.

یکی دیگر از نکات مثبت این خودرو فرمان برقی آن می باشد که در خودروهایی در این رنج قیمتی به ندرت به چشم می خورد. فرمان برقی به جای استفاده از نیروی موتور خودرو که باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود؛ مجهز به یک موتور کوچک و مستقل است و مانند فرمان های هیدرولیک معمولی باعث افزایش مصرف انرژی نمی‌شوند .همین موضع کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت این خودرو کرده است.

ویژگی دیگری که ولا را نسبت به رقبا متمایز می کند داشتن زنجیر تایم به جای تسمه تایم است.همان طور که می دانید زنجیر تایم به علت عمر بالاتر،هزینه نگهداری کمتر،ایجاد فشار کمتر بر روی موتور، استهلاک کمتر در دور موتورهای بالا (دور بالای 4000) و همچنین خسارت کمتر در صورت پارگی، در مقایسه تسمه تایم به مراتب با ارزش تر است اطمینان خاطر بیشتری برای راننده به ارمغان می آورد.

از دیگر موارد قابل ذکر در این خودرو می توان به سیستم تعلیق  مک فرسون با میل موج گیر  در جلو و  نیمه مستقل با فنر های پیچشی  برای عقب اشاره .

امکانات و ایمنی

ولا وی5 امکانات اولیه ای که این روز ها بر روی اکثر خودروها نصب می شوند را داراست.در این رابطه می توان به مواردی همچون ،شیشه های برقی جلو و عقب،آینه های برقی مجهز به راهنما،تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو در 4 جهت ،مه شکن جلو و عقب،سیستم صوتی با 4 بلندگو،سنسور دنده عقب،ایموبیلایزر ،سامانه کنترل بادلاستیک (TPMS) ،غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع،خروجی برق 12 ولت ،تنظیم برقی نور چراغ های جلو،روکش چرمی صندلی ها و… اشاره کرد. همچنین در بخش ایمنی ، کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو و ترمز های دیسکی دوجداره خنک شونده در جلو و کاسه ای در عقب به همراه سیستم های کمکی abs و ebd برای این خودرو در نظر گرفته شده.

داخل ولا وی5

از نظر ابعادی ولا وی 5 با طولی برابر با 4290 میلی متر در حد و اندازه خودروهایی نظیر تندر 90 و برلیانس h230 می باشد که برای یک سدان خانوادگی اندازه مناسبی است نه آنقدر بزرگ است که برای رانندگی در شهر مشکل ساز شود نه آنقدر کوچک که با کمبود فضا مواجه باشیم همچنین فضای صندق عقب این خودرو با حجم 420 لیتر به راحتی می تواند جوابگوی مسافرت های خانوادگی باشد.

سخن پایانی

هر چند که ولا وی5 در مقایسه با محصولات پیشین خودروسازان راین، یک سطح پایین تر است اما باز هم انتظار چنین شکستی را از این خودرو نداشتیم. طراحی قدیمی، خدمات پس از فروش ضعیف و تبلیغات اندک از اصلی ترین دلایل شکست این خودرو به حساب می آید.

امیدواریم خودروسازان راین که روزگاری ورنا و آوانته را مونتاژ می کرد باز هم به روزهای اوج خود بازگردد و با تولید محصولاتی با کیفیت بتواند رضایت مشتریان خود را جلب کند.

 

در ادامه می توانید جدول مشخصات فنی و امکانات ولا V5 را مشاهده کنید.

مشخصات فنی

 نوع موتور  4 سیلندر خطی 16 سوپاپ با سیستم VVT
 حجم موتور  1497 سی سی
 حداکثر قدرت   6000/97 (اسب بخار/دور در دقیقه)
 حداکثر گشتاور  4400/135 (نیوتن بر متر/دور در دقیقه)
 تعداد سیلندر  4
 تعداد سوپاپ 16
 نوع سوخت سازگار  بنزین
 سیستم انژکتوری  پاشش چند نقطه ای MULTI- POINT INJECTION
 استاندارد حد آلایندگی  EURO IV
 حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت 
 نوع گیربکس  اتوماتیک
 سیستم انتقال قدرت  دیفرانسیل جلو
 نوع فرمان  برقی
 سیستم ترمز جلو  دیسکی دو جداره با قابلیت تهویه هوا
 سیستم ترمز عقب  کاسه‌ای
 سیستم تعلیق جلو  مک فرسون با میل موج گیر
 سیستم تعلیق عقب  نیمه مستقل با فنر های پیچشی
 مصرف سوخت ترکیبی (در 100 کیلومتر) 6/6 لیتر میانگین سیکل ترکیبی 
 طول خودرو  4290 میلی‌متر
 عرض خودرو  1680 میلی‌متر
 ارتفاع خودرو  1500 میلی‌متر
 فاصله از زمین  130 میلی‌متر
 فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو  2425 میلی‌متر
 وزن خالص خودرو بدون سرنشین  1010 کیلوگرم
 ظرفیت مخزن سوخت  45 لیتر

امکانات رفاهی

استاندارد آلایندگی  EURO IV
 سیستم ترمز  سیستم ترمز ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو (ABS+EBD)
 کیسه هوای ایمنی راننده , سرنشین جلو
 فرمان  برقی
 سیستم تهویه   سیستم تهویه مطبوع دستی
 چراغ ها چراغ مه شکن جلو و عقب 
 آیینه‌های جانبی  آیینه های جانبی راهنمادار
 شیشه بالابرها  شیشه بالابر های جلو و عقب برقی
 تزئینات  استفاده از قطعات کرومی در بدنه،آیینه های جانبی و سپرهای هم رنگ بدنه
 قفل میکرو سوییچی درب ها دارد
 رینگ و لاستیک رینگ اسپرت آلومینیومی14 اینچ 185/65R14
 صندلی راننده و سرنشین  راننده با قابلیت تنظیم دستی در 4 جهت
 سیستم صوتی  4 بلندگو
 سنسور دنده عقب دارد
 قفل کودک درب های عقب دارد
 ایموبلایزر دارد
سامانه کنترل بادلاستیک (TPMS) دارد
 کلید تاشو دارد
 قفل مرکزی با کنترل از راه دور دارد
 غربیلک فرمان قابل تنظیم ارتفاع دارد
 سیستم هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنی دارد
 گرمکن شیشه عقب دارد
 کمربندهای ایمنی جلو با سیستم پیش کشنده و قابل تنظیم ارتفاع دارد
 سایر تجهیزات قطعات تزیینی دور بدنه، چراغ مطالعه جلو، روکش صندلی چرمی

درباره ی سعید حسین زاده

همچنین ببینید

مشخصات فنی کامیونت آمیکو M5.2

مشخصات فنی امکانات و تصاویر کامیونت آمیکو M5.2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *