خانه / گوناگون / کاربرد خزه و گلسنگ در جهت یابی
اینستا گرام سایت آتلانتیک

کاربرد خزه و گلسنگ در جهت یابی

چگونه با خزه و گلسنگ جهت یابی کنیم - جهت یابی آتلانتیک

در این آموزش سعی می کنیم که به شما بیاموزیم چگونه با خزه و گلسنگ می توانیم جهت حرکت خود را تشخیص دهیم، فرض بفرمایید شما در نیم کره شمالی قرار دارید آن گاه همیشه در جهت جنوب، خورشید تابش بیشتری دارد و بر رشد شاخه، تنه و برگ ها تاثیر می گذارد، پس با توجه به این اصل معمولا سمت شمال نسبت به جنوب دارای نور کم تری است و از رطوب بیشتری برخوردار می باشد.

چگونه با خزه و گلسنگ جهت یابی کنیم - جهت یابی آتلانتیک

از آنجا که خزه ها و گلسنگ ها(نوعی پوشش خزه ای از قارچ و جلبک) بر روی قسمت تاریک تر سنگ ها و تنه درختان می رویند نیازمند گرفتن آب و رطوب محیطی هم هستند تا بتوانند به رشد خود ادامه دهند و از این لحاظ بیشتر سمت شمال سکونت گاه بهتری برای آن ها می باشد.

چگونه با خزه و گلسنگ جهت یابی کنیم - جهت یابی آتلانتیک

پس می توان احتمال داد سمتی که خزه ها و گلسنگ ها رشد می کنند به احتمال زیاد شمال است و البته می بایست نشانه های قانع کننده دیگری هم برای این انتخاب پیدا کرد تا دقت در انتخاب و پیدا کردن شمال بیشتر شود، به عنوان روش کمکی می توان به این آموزش (چگونه با کمک تنه درختان جهت یابی کنیم؟) مراجعه کرد.

خب همانطور که در این آموزش اشاره کردیم روش جهت شناسی با خزه ها با توجه به دلایلی که در زیر به آن ها می پردازیم همیشه سمت شمال را نشان نمی دهد.

  • اول اینکه برای رشد خزه‌ها رطوبت مهم ‌تر از وجود سایه است، پس خزه ها و گلسنگ ها برای ادامه حیات بیشتر نیازمند رطوبت ماندگارتری هستند، از این رو لزوماً رطوبت سمت شمال بیشتر نیست.
  • نکته دوم که اشتباه، در انتخاب جهت را دو چندان می کند، مربوط به سایه هایی است که از سایر شاخه های درختان بر روی تنه هم می افتد، بنابراین رشد خزه ها به آن سمت متمایل تر خواهد شد.
  • نکته بعد اینکه در مناطقی که بارش باران بیشتری دارند فضای مناسب تری برای رشد خزه ها بوجود می آورند، تا جایی که همه اطراف یک درخت یا تخته سنگ را پوشش خزه ها فرا می گیرد، اما یک مساله مهم که باید در آن محیط با دقت بنگرید این است که معمولاً در جهت جنوب با توجه به اصلی که در ابتدای این آموزش به آن اشاره نموده ایم رشد خزه های بیشتری را شاهد خواهید بود.
  • وزش بادها هم بی تاثیر نیست از این رو باد شمال می تواند مانع از رشد خزه ها در آن سمت گردد.

به عنوان نکته پایانی در این مطلب به شما طبیعت گردان یادآور می شویم که معمولاً خزه ها در جهت تابش نور خورشید (سمت جنوب) بیشتر به رنگ خرمایی هستند و اما در مکان‌هایی که همراه با سایه و رطوبت هستند بیشتر به رنگ سبز و یا طوسی دیده می شوند.

حال که جهت شمال را پیدا کردید، زمانی که رو به سمت آن بایستید، دست راست شما جهت شرق، دست چپ شما جهت غرب و پشت سرتان جنوب خواهد بود. امیدواریم که این آموزش توانسته باشد به شما کمک کند تا جهات اصلی را پیدا نمایید.

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

Fentanyl(Fentanil or Duragesic or Fentora or Sublimaze) معرفي داروي ضد درد فنتانیل - سايت اموزشي اتلانتيک - داروشناسي

معرفي داروي ضد درد فنتانیل – Fentanyl

در این سری از آموزش ها سعی داریم تا شما را با دانش داروشناسی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *