خانه / گوناگون / چگونه با کمک تنه درختان جهت یابی کنیم؟
اینستا گرام سایت آتلانتیک

چگونه با کمک تنه درختان جهت یابی کنیم؟

تعیین عمر درختان و پیدا کردن جهت شمال و جنوب با استفاده از تنه درختان

چگونه با کمک تنه درختان جهت یابی کنیم؟

اگر در نیم کره شمالی هستید و در جنگل، کوهستان، دشت و یا بیابان گم شده اید و وسیله خاصی به همراه ندارید و دنبال راه چاره ای هستید تا مسیرتان را پیدا کنید، این آموزش می تواند به شما کمک کند. کافی در اطراف خود به دنبال تنه بریده شده درختانی بگردید که هنوز ریشه در خاک دارند. حال پس از مشاهده مقطع بریده شده درختان تعدادی دایره هم مرکز را خواهید دید.

تعیین عمر درختان و پیدا کردن جهت شمال و جنوب با استفاده از تنه درختان

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید در یک سمت فاصله بین دایره ها کمتر است و متراکم تر می باشند، اما در سمت دیگر فاصله بین دایره ها بیشتر است و از هم بازتر هستند. یک نکته علمی بسیار کوچک نهفته است و آن این است که این تفاوت به دلیل نحوه تابش خورشید و وزش باد می باشد، به این صورت است که سمتی از درخت که به سمت شمال قرار گرفته است آفتاب کمتری خورده است و وزش باد سرد شمال را تجربه کرده است در نتیجه فاصله بین دایره ها جمع تر و متراکم تر هستند و برعکس آن سمت که آفتاب بیشتری خورده است، وزش باد سرد شمال را تجربه نکرده است، پس فاصله بین دایره ها بیشتر است و این سمت درخت رشد بهتری را داشته است و این سمت جنوب می باشد.

درختی که بطور دائم آفتاب به تنه‌اش بتابد، دایره‌های نشاندهنده عمر آن درخت در یک سمت به هم نزدیک‌تر شده و در سمت دیگر از هم دور خواهند بود. سمتی که فاصله خطوط حلقه‌های سنی درخت به هم نزدیک‌تر باشد سمت شمال را مشخص می‌کند، و سمتی که خطوط حلقه‌های سنی از هم فاصلهٔ بیشتری داشته باشد سمت جنوب را نشان می‌دهد؛ به علت تابش زیاد آفتاب و رشد شدیدتر آن.

تعیین عمر درختان و پیدا کردن جهت شمال و جنوب با استفاده از تنه درختان

حال به تکمیل این آموزش می پردازیم، جالب است بدانید که هر دایره تیره و روشن با هم نشان دهنده یک سال از عمر درخت می باشد، به طور مثال با مشاهده تصویر بالا به این برش از تنه درخت نگاه کنید. با شمارش تعداد دایره هایش متوجه خواهید شد عمری در حدود 30 سال دارد. پس اگر درختی 8 حلقه در مقطع خود داشته باشد، می‌شود بگوییم که تقریباً 8 ‌ساله است و درختی که 50 حلقه دارد، تقریبا پنجاه ‌ساله است. این روش ساده‌ ترین روش تعیین سن و سال درختان است، پس هر چه درخت ستبرتر و بلندتر باشد، سن بیشتری خواهد داشت و برعکس.

سوال) آیا این روش در نیم کره جنوبی هم صادق است؟

جواب: بله، اما برعکس این روش برای پیدا کردن جهت ها باید اقدام نمایید.

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

Fentanyl(Fentanil or Duragesic or Fentora or Sublimaze) معرفي داروي ضد درد فنتانیل - سايت اموزشي اتلانتيک - داروشناسي

معرفي داروي ضد درد فنتانیل – Fentanyl

در این سری از آموزش ها سعی داریم تا شما را با دانش داروشناسی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *