خانه / گردشگری / باغ عمارت مسعودیه؛ بهارستان
اینستا گرام سایت آتلانتیک

باغ عمارت مسعودیه؛ بهارستان

عمارت مسعودیه، بنایی تاریخی است مربوط به دوره قاجار که از پنج عمارت بزرگ تشکیل شده است. باغ عمارت مسعودیه به دستور مسعود میرزا، حاکم اصفهان، ملقب به ظل‌ السلطان فرزند ناصرالدین شاه ساخته شده است، و از این جهت این بنا به مسعودیه شهرت یافته است. این بنا در زمینی با مساحت ۴۰۰۰ مترمربع، با هنرمندی استاد شعبان معمار باشی بنا شده است، بعضی از تزئینات به کار رفته در ساخت بنا عبارتند از: گچ بری، کاشی کاری، خطاطی، نقاشی دیواری و…

بنای بسیاری از ساختمان‌های فرهنگی کشور در این عمارت گذاشته شد و نخستین کتابخانه و موزه ملی ایران جایی در گوشه ای از همین عمارت برپا شدند. در حدود سال‌های ۱۳۰۴ انجمن معارف با استفاده از یکی از اتاق‌های آن پایه های نخستین کتابخانه رسمی کشور را بنا گذاشت. چند سال بعد نیز یکی دیگر از اتاق‌های آن به عتیقه‌های باستانی که از گوشه و کنار ایران به دست آمده بود اختصاص یافت و در حقیقت نخستین موزه ایران در اینجا پایه‌گذاری شد و سرانجام در بیست و هفتم دی ماه ۱۳۷۷ شمسی، عمارت مسعودیه با شماره ۲۱۹۰ در فهرست آثار تاریخی ملی ایران به ثبت رسید.

عمارت مسعودیه به همراه باغ نگارستان، باغ لاله ‌زار و باغ سردار ایروانی یکی از اماکنی است که در محدودۀ شمال حصار شاه طهماسبی تهران در عصر ناصری بنا شده و همچنان که خصوصیات باغ‌های ایرانی را داراست با نقش‌مایه‌ها و عناصری از معماری فرنگی مزین شده است.

 

آدرس: تهران، میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی خیابان اکباتان.

مترو: می‌ توانید از ایستگاه مترو ملت و بهارستان استفاده نمایید.

نقشه آنلاین مسیرهای اطراف باغ موزه مسعودیه

گالری تصاویر

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *