خانه / گردشگری / یزد؛ شهر بادگیرها
اینستا گرام سایت آتلانتیک

یزد؛ شهر بادگیرها

خانه های تاریخی شهر یزد

یزد، مرکز استان یزد، شهری در میانه فلات ایران و در نزدیکی جاده ابریشم، شهر بادگیرها، شهر خشتی و کهن ایران، پناهگاه بسیاری از دانشمندان و بزرگان، شهری مذهبی با مردمانی آرام و صبور که هوشمندانه از منابع طبیعی محدود، برای بقا خود در منطقه ای کویری با استفاده از قنات بهره برده اند. این شهر یکی از کم نظیرترین نقاط دنیاست که با ورود به این منطقه حس و حال متفاوتی را با قدم زدن در کوچه ها و دیدن آسمان پر ستاره اش تجربه خواهید کرد.

تصویر هوایی شهر یزد

شهر شیرینی، قطب پزشکی ایران، شهر دوچرخه‌ها، شهر زرتشتیان، شهر بادگیرها، شهر دارالعلم و دارالعمل، شهر آتش و آفتاب، حسینیه ایران و شهر قنات و قنوت و قناعت از القاب یزد هستند، واژه یزد در لغت به معنای مقدس و پاک بوده و وجه‌ تسمیه این شهر، سرزمین مقدس و شهر خدا است،  کَثه و ایساتیس از نام های قدیمی این شهر هستند.

یزد شهر بادگیرهای بادی

تاریخ نویسان معتقدند، تاریخ سکونت انسان در این منطقه به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش باز می گردد، به طوری که در عهد پیشدادیان طایفه های در حال کوچ از بلخ به پارس، این سرزمین را یزدان نامیدند و از آن زمان به بعد یزد محل عبادت و پرستش شد، همچنین یزد امن ترین شهر ایران و سال هاست از صدمه جنگ و بسیاری از بالایای طبیعی در امان مانده است.

بافت تاریخی و مسجد جامع شهر یرد

بافت تاریخی شهر یزد در تاریخ شانزدهم اسفند سال ۱۳۸۴ شمسی با شماره ثبت ۱۵۰۰۰ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است و به دلیل معماری تاریخی ارزشمند و بافت سنتی دست نخورده‌اش در هیجدهم تیرماه سال ۱۳۹۶ شمسی (۲۰۱۷میلادی) در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان بعد از شهر ونیز ایتالیا به ثبت رسید.

شب های مسجد جامع شهر یزد

شهر یزد یکی از کم بارش ترین شهرهای کشور است و در دره ای وسیع و خشک و محصور بین رشته کوههای شیرکوه و خرانق اسـت و در ارتفاع ۱۲۳۰ متری از سطح دریا با مساحتی در حدود ۲۷۸ کیلومتر مربع قرار دارد. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران دارای جمعیتی در حدود ۶۳۷٬۴۷۳ نفر بوده و دارای تراکم شهری بسیار بالایی در حدود ۲۲۹۴ نفر در هر کیلومتر مربع است و طبق آمار سال ۱۳۹۵ پانزدهمین شهر پرجمعیت ایران است. مردم یزد به زبان فارسی و با لهجه یزدی که شبیه به زبان فارسی دری است و پیروان آئین زرتشت به زبان دری زرتشتی صحبت می کنند.

دومین شهر تاریخی جهان، با برترین جاذبه های گردشگری، تاریخی و میراث فرهنگی در انتظار گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی و علاقمندان به تاریخ ایران و جهان می باشد. آتلانتیک راهنمای گردشگری شما می شود تا جای جای سرزمین عزیزمان ایران را به شما هموطنان عزیز معرفی نماید؛ پیشاپیش سفر خوبی را برای شما آرزومند است.

با ما همراه باشید تا با یزد، شهر شیرینی بیش از پیش آشنا شوید…

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *