خانه / گردشگری / بیرجند؛ پایتخت عناب ایران
اینستا گرام سایت آتلانتیک

بیرجند؛ پایتخت عناب ایران

بیرجند مرکز خراسان جنوبی

مرکز استان خراسان جنوبی، در شرق ایران، شهر بیرجَند، شهری است در دل کویر بین دشت ها و کوه هایی که سبب شده است دارای تنوع زیستی بیابانی و نیمه بیابانی گردد، وجود یادمانهاى تاریخی بی‏شمار در این شهر، خانه ‏هاى گلی و گنبدی شکل و کوچه‏ هاى پیچ در پیچ، قراولخانه‏ هاى بیدار و کاروانسراهاى پرجنب و جوش حکایت از دفاع در برابر دشمن بیگانه و مبارزه با طوفان شن دارد. وجود چنین آثار و بناهای تاریخی در این سرزمین نشانه ای از عظمت و دیرینگی فرهنگ، علم، معرفت و تمدن اقوام ساكن در این منطقه است تا این دیار را یكی از درخشان ترن نقاط ایران به شمار آوریم.

چه اندازه‌ای با شهر بیرجند آشنایی دارید؟

نام اصلی این شهر، بیرجند است اما دارای نام های دیگری همچون برجند، برجن، برکن، بیرگند و گبرآباد نیز می باشد که در تاریخ از آن یاد شده ‌است. بیرجند اولین شهر ایران است که دارای سازمان آبرسانی بوده و از لوله‌کشی آب شهری برخوردار شده است. برزن، نصف شهر،شهر بلند، شهر چاه، شهر طوفان، شهر صاعقه، شهر کاج ها هفت وجه تسمیه ای است که برای بیرجند عنوان شده است.

مردم بیرجند همگی مسلمان و شیعه هستند و مساحت این شهر در حدود ۲۲۸ کیلومترمربع می باشد، طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران دارای جمعیتی در حدود ۲۰۳٬۶۳۶ نفر بوده و دارای تراکم شهری در حدود ۸۹۴ نفر در هر کیلومتر مربع است از این رو چهل و هفتمین شهر پرجمعیت ایران به حساب می آید.

عکس هوایی از شهر بیرجند

با توجه به وجود آتشكده های سفلی وعلیا شاید بتوان گفت که شهر بیرجند هم، در اواخر حکومت ساسانیان و توسط زرتشتیان یزدی و کرمانی به عنوان منزلگاهی در حاشیه کویر و در مسیر عبور از کویر به سمت شمال خراسان بزرگ و ماوراءالنهر بنا شده‌ است، همچنین قرائن و شواهد نشان‏ دهنده این است که آبادانى و رونق این شهر از دوره صفویه به بعد بوده، که تقریباً تا اواسط دوره قاجاریه معماری و بافت هماهنگی را در بر داشته است. اما کاوش های جدید نشان از تاریخ چند هزار ساله ای دارد که گویای زندگی در این محدوده مربوط به اواخر عصر آهن و اوایل دوره هخامنشی است.

معروف ‌ترین کوه‌های بیرجند شامل رشته كوههای باغران(باغ وران) ، مومن آباد و آهنگران است و اغلب مناطق و مراكز كشاورزی و دامپروری آن در دره های این كوهها شكل گرفته اند، این شهر رودخانه بزرگ و اصلی ندارد ولی دارای رودهای فصلی معروف به ” کال ” است.

در سفر به بیرجند، خودتان را برای تماشای طبیعت، آثار باستانی، قلعه ها، باغ ها و عمارت های تاریخی و معروف این شهر که هم از لحاظ زیبایی و هم معماری شهرت فراوانی دارند و سبک معماری خراسانی را در گوشه کنار شهر زیبای بیرجند به نمایش گذاشته اند و هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند، آماده کنید.

آتلانتیک راهنمای گردشگری شما می شود تا جای جای سرزمین عزیزمان ایران را به شما هموطنان عزیز معرفی نماید؛ پیشاپیش سفر خوبی را برای شما آرزومند است.

با ما همراه باشید تا با بیرجند، شهری در دل کویر بیش از پیش آشنا شوید…

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *