خانه / خودرو / آموزش رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک
اینستا گرام سایت آتلانتیک

آموزش رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک

این روزها رانندگی در ترافیک های طولانی و سنگین شهری به خصوص کلان شهرهایی نظیر تهران بسیار سخت و آزار دهنده شده و زمانی که خستگی ناشی از کار روزانه را به آن اضافه کنیم دیگر غیر قابل تحمل می شود.کلاچ گیری و تعویض دنده های متعدد چیزی جز خستگی و کاهش تمرکز راننده را به همراه ندارد. همین موضوع سبب شده تا روز به روز تقاضا برای خودروهای با گیربکس اتومات افزایش یابد. هرچند به عقیده بسیاری رانندگی با خودروهای اتومات به اندازه خودروهای با گیربکس دستی لذت بخش نیست اما برای رانندگی در ترافیک بهترین گزینه به حساب می آید.

شاید شما هم قصد خرید چنین خودرویی داشته باشید اما در مورد نحوه رانندگی با خودروهای اتومات اطلاعی نداشته باشد. در این مطلب قصد داریم نحوه صحیح رانندگی با این خودروها را به زبانی ساده برای شما بیان کنیم.

همان طور که می دانید خودروهای اتومات فاقد پدال کلاچ هستندو تنها با گاز و ترمز سر و کار دارید  و عمل کلاچ گیری و تعویض دنده به صورت خودکار توسط خودرو انجام می شود البته به شرطی که تعویض دنده را در حالت دستی قرار نداده باشید.

در کنار اهرم تعویض دنده حروف P (حالت پارک) ، N (حالت خلاص)  ، D(برای حرکت رو به جلو) ، R(برای حرکت رو به عقب) نوشته شده همچنین حالت تعویض دنده دستی با اعداد 1،2،3 و یا علامت مثبت و منفی (+ -) نشادن داده می شود.

دنده اتومات

پس از نشستن بر روی صندلی و تنظیم آینه ها، ابتدا با پای راست پدال ترمز را به طور کامل فشار می دهیم، سپس با چرخاندن سوئیچ خودرو را روشن می کنیم.

بعد از روشن شدن خودرو در حالی که همچنای پای راست بر روی پدال ترمز قرار دارد، برای حرکت کردن، دنده را در موقعیت دلخواه قرار می دهیم(D یا R)

جهت حرکت به سمت جلو در موقعیت D و جهت حرکت رو به عقب در موقعیت R

برای شروع حرکت ترمز دستی را پایین آورده و پا را از روی ترمز برداشته و با فشردن پدال گاز سرعت را افزایش می هیم و برای کاهش سرعت از ترمز استفاده می کنیم.

توجه کنید که هنگام حرکت رو به عقب (R)  نیازی به فشردن پدال گاز وجود ندارد.

گیربکس اتومات

پس از پایان رانندگی جهت توقف کامل پدال ترمز را تا انتها فشرده و خودرو را متوقف می کنیم. دنده را در موقعیت N قرار داده و ترمز دستی را بالا می کشیم،پای خود را از روی پدال ترمز برداشته و سپس دنده را در وضعیت P قرار می دهیم و  در نهایت خودرو را خاموش می کنیم.

در صورتی که تمایل داشته باشید که تعویض دنده را خودتان انجام دهید می توانید دنده را در وضعیت دستی قرار داده و با توجه به شرایط، دنده دلخواه خود را انتخاب کنید

حالت دستی گیربکس اتومات

حالت دستی در برخی خودروها با علامت مثبت و منفی(+ -) و در برخی خودروها با اعداد 1،2،3 مشخص شده

 

درباره ی سعید حسین زاده

همچنین ببینید

مشخصات فنی کامیونت آمیکو M5.2

مشخصات فنی امکانات و تصاویر کامیونت آمیکو M5.2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *