خانه / گردشگری / بازار بزرگ تبریز
اینستا گرام سایت آتلانتیک

بازار بزرگ تبریز

یکی از زیباترین و بزرگ ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان با سقف‌های گنبدی مرتفع، بازار بزرگ تبریز است. بسیاری از گردشگران و جهانگردان نظیر ابن بطوطه، مارکو پولو، جاکسن، اولیای چلبی، یاقوت حموی، گاسپار دروویل، الکسیس سوکتیکف، ژان شاردن، اوژن فلاندن، جان کارت‌رایت، جملی کاردی، کلاویخو، رابرت گرنت واتسن، حمدالله مستوفی و مقدسی از رونق و شکوه بازار تبریز تمجید کرده‌اند.

بازار بزرگ تبریز

بازار در هسته میانی شهر قرار دارد و از سمت غرب به مسجد جامع و خانه مشروطه تبریز و همچنین از سمت شمال به رودخانهٔ مهران رود ارتباط دارد. این بازار در سال ۱۱۹۳ هجری قمری بر اثر زلزله تخریب شد، اما طولی نکشید که به همت مردم شهر بازسازی شد و بازار کنونی تبریز مربوط به اواخر دوره زندیه و قاجار می ‌باشد. بازار بزرگ تبریز با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، از قسمت های مختلفی همچون، بازارها، راسته بازارها، تیمچه‌ها، کاروان سراها، دالان ها، سراها، گرمابه ها، مدارس و مساجد تشکیل شده است.

بازار سرپوشیده بزرگ تبریز

بازار بزرگ خود شامل بازارهای متعددی همچون، بازار امیر، بازار بلورفروشان، بازار حرمخانه، بازار شیشه‌گرخانه، بازار صادقیه، بازار عباچی، بازار فرش تبریز، بازار کفاشان، بازار یمنی‌دوز، بازار ادویه و… می باشد.

اغلب تیمچه‌ها و سراهای بازار دارای سه طبقه‌ می‌باشند که طبقهٔ زیرین مخصوص انبار کالا، طبقهٔ دوم تجارت خانه و محل کار و طبقهٔ سوم نیز جهت استراحت و آسایش طراحی شده ‌است. راسته‌های اصلی توسط راسته‌های فرعی به هم متصل شده‌اند و در فضاهای بین آن‌ها تیمچه‌ها و سراها بنا شده ‌است. تقاطع راسته‌ها در سه راهی‌ها و چهار راهی‌ها را طاق‌های آجری گنبدی پوشانده است که بزرگترین گنبد بازار، گنبد تیمچه امیر و زیباترین نوع معماری آن تیمچهٔ مظفریه است.

بازار سرپوشیده بزرگ تبریز

این بنا در بیست و پنجم شهریور ماه ۱۳۵۴شمسی، با نام بازار بزرگ تبریز با شماره ۱۰۹۷ در فهرست آثار تاریخی ملی ایران و همچنین در مردادماه سال ۱۳۸۹ شمسی به عنوان نخستین بازار جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

آدرس: تبریز، خیابان جمهوری اسلامی.

مترو: می‌توانید از ایستگاه مترو شهید محققی به فاصله حدود ۱۰ دقیقه استفاده نمایید.

نقشه آنلاین مسیرهای اطراف بازار تبریز

گالری تصاویر

 

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

عمارت بهارستان، ساختمان مجلس شورای ملی، شهر تهران، سایت گردشگری آتلانتیک

عمارت بهارستان، مجلس شورای ملی

ساختمان تاریخی مجلس شورای ملی ایران یا همان عمارت بهارستان، در مجموعه میدان بهارستان شهر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *