خانه / گردشگری / برج آزادی؛ نماد ایران مدرن
اینستا گرام سایت آتلانتیک

برج آزادی؛ نماد ایران مدرن

برج آزادی تهران؛ نماد ایران مدرن

در سال ۱۳۴۵ شمسی در فراخوانی طرح یک یادبود میان معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد و طرح یک دانش آموخته کاشانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به نام حسین امانت که تنها ۲۴ سال سن داشت برگزیده شد. عملیات احداث برج در اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۸ شروع و پس از ماه ها کار شبانه روزی بنای اصلی برج در مهر ماه سال ۱۳۵۰ با نام برج شهیاد، به عنوان نماد “ایرانِ مدرن” برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران در میان یکی از میدان‌های اصلی غربِ تهران به نام میدان شهیاد به بهره برداری رسید.

جالب است بدانید این بنا در دو دوره ساخته  و تکمیل شده است، اما این بنا یک یادبود ساده نیست بلکه معماری برج، تلفیقی از معماری هخامنشی، معماری ساسانی و معماری اسلامی بوده و در محوطه زیرین برج، چندین تالار نمایش، نگارخانه، کتابخانه و موزه قرار دارد.

در بیست و ششم اسفند ماه ۱۳۵۳ شمسی، برج شهیاد با شماره ۱۰۰۸ در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسید و پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ شمسی، نام آزادی که زیبنده این برج زیبا و تاریخی است برای این بنا انتخاب گردید.

نکاتی در مورد برج آزادی:

طول این بنا ۶۳ متر، ارتفاع از کف موزه ۵ متر و ارتفاع برج آزادی از سطح زمین ۴۵ متر است، معمار قصد داشته وقتی فردی به بنا نزدیک می‌شود ناخودآگاه سرش را به سمت بالا ببرد.

به گفته معمار برج، حسین امانت، نقوشی که در میدان، باغچه‌ها و گل ‌کاری‌ ها به چشم می خورد، از طرح داخل گنبد شیخ لطف‌الله اصفهان الهام گرفته‌ شده است و طرح آب‌نما و فواره الهام گرفته از باغ‌های ایرانی است.

قوس اصلی میان برج، نمادی از طاق کسری مربوط به دوره پیش از اسلام و دوره ساسانی است.

جنس درب‌های ورودی برج از سنگ گرانیت بوده و هر یک از لنگه‌های درب وزنی حدود ۳.۵ تن دارد.

این بنا از سه طبقه تشکیل شده است و یکی از سالن‌های معروف برگزاری کنسرت پایتخت، سالن برج آزادی بوده که در زیر این عمارت قرارگرفته است.

در جشن گشایش این برج، نخستین نوشته حقوق بشر از کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی برای اولین بار در این مکان پرده ‌برداری شد.

در چهارسوی طبقه آخر بنا، شیارهایی عمودی مشابه دریچه‌های بادگیر وجود دارد، این شیارها علاوه بر تأثیر زیبایی شناسانه، به تهویه هوای بنا هم کمک می‌کند و همچنین پنجره های لانه زنبوری شکلی به گونه ای طراحی شده اند که جایگاه دیده بان ها و نگهبانان را در ارگ ها و قلعه های قدیمی در ذهن تداعی می کند و امکان دید مناسبی از شهر به بیننده می دهد.

این بنا پس از اتمام ساخت در اختیار وزارت فرهنگ و هنر زمان خود قرار گرفت و هم اکنون در اختیار بنیاد فرهنگی هنری رودکی قرار دارد.

 

آدرس: تهران، خیابان آزادی، میدان آزادی.

مترو: می‌توانید از ایستگاه مترو میدان آزادی و استاد معین به فاصله ۸ دقیقه استفاده نمایید.

نقشه آنلاین مسیرهای اطراف میدان آزادی

گالری تصاویر

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران؛ زنجان، سایت گردشگری آتلانتیک

طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران؛ زنجان

نمادی زیبا، اصیل و بی مانند از هنر و معماری ایران، در مرکز بافت قدیمی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *