خانه / گردشگری / همدان؛ شهر دوستی
اینستا گرام سایت آتلانتیک

همدان؛ شهر دوستی

همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران

هَمِدان، هَمَدان، مرکز استان همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران، شهری به قدمت تاریخ و بر دامنه کوه الوند بنا شده است. همدان از قدیمی ترین شهرهای ایران و جهان است و شاهد دوران های مختلف تاریخ بوده است، شهری زیبا، سرشار از خاطرات تلخ و شیرین، شهر ابوعلی سینا، همدان شهری آمیخته با علم و فرهنگ ایران است و باید سفر و کرد و با چشمان خود عجایبش را دید و از اهالی اش تاریخش را شنید پس مدتی را در شهر همدان بمانید و با تجسم سرگذشتش زندگی کنید و از طبیعت زیبایش لذت ببرید.

آرامگاه ابوعلی سینا شهر همدان نزدیک شهرداری

هگمتانه، اکباتان، امدانه، آمادای، آنادانا از نام های قدیمی همدان هستند. قدمت همدان به بیش از سه هزار سال پیش به قوم کاسی بر می گردد که با ورود قوم آریایی ها به این منطقه و هم نشینی با آنان طبق مستندات تاریخی موجود و آثار کشف شده از محوطه باستاني هگمتانه؛ هگمتانه به عنوان اولين پايتخت، نخستين شاهنشاهی ايران که مصادف با بر تخت نشینی دیااکو اولین پادشاه مادهاست پایه گذاری شده است. همدان در گذشته به شهر دوستی نیز شناخته می شد، زیرا شاهان ایران در تابستان دوستان خود را به این شهر دعوت می‌کردند.

عکس هوایی روز شهر همدان

آثاری که در حفاری های همدان به دست آمده است، نشان می دهد که این شهر در طول حیات خود سه بار مورد هجوم بیگانگان قرار گرفته است؛ بار اول توسط اسکندر، بار دوم به وسیله اعراب و بار سوم به دست مغول‌ها ویران گردید.

تصویر هوایی شب های شهر همدان

محوطه بزرگ ميدان مرکزی شهر همدان در زمان سلطنت رضاشاه پهلوی توسط مهندسان آلمانی طراحي شده و به نقشه شعاعی معروف است و دارای ۶ بلوار اصلی به سمت به ميدان اصلی شهر که درجهان در نوع خود کم نظير است و در ابتدای هر بلوار اصلي دو گنبد نقره‌ای رنگ جمعاً به تعداد ۱۲ گنبد به يادگار ۱۲ امام مذهب شيعه و با نام ايشان تعبيه شده‌ است. در سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای همدان را پايتخت تاريخ و تمدن ايران اعلام کرد.

همدان در منطقه کوهستانی رشته کوه های زاگرس و در ارتفاع ۱٬۷۴۱ متر از سطح دریا با مساحتی در حدود ۱۶۲ کیلومتر مربع قرار دارد، آب و هواي همدان سرد است و در فصل زمستان زمين پوشيده از برف می ‌شود، گرم‌ترین ماه‌های سال تیر و مرداد است و سردترین ماه‌های سال، دی و بهمن می باشد لذا پیشنهاد می شود در ماه های دیگر از طبیعت همدان بهره ببرید.  طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران دارای جمعیتی در حدود ۵۵۴٬۴۰۶ نفر بوده و دارای تراکم شهری بالایی در حدود ۳۴۲۳ نفر در هر کیلومتر مربع است و طبق آمار سال ۱۳۹۵ چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران است. زبان اکثر مردم فارسی است، اما بدلیل همجواری با استان های دیگر گویش های ترکی، لری، لکی و کردی نیز رایج است، اکثر مردم همدان مسلمان شیعه هستند، اما از دیرباز پیروان دیگر ادیان مانند، مسیحی و یهودی نیز وجود دارند که اقلیتی از آنان هنوز در این شهر سکونت می کنند.

فرصت گشتن و دیدن جذابیت های گردشگری و تاریخی اش را از دست ندهید، آتلانتیک راهنمای گردشگری شما می شود تا جای جای سرزمین عزیزمان ایران را به شما هموطنان عزیز معرفی نماید؛ پیشاپیش سفر خوبی را برای شما آرزومند است.

با ما همراه باشید تا با همدان، پايتخت تاريخ و تمدن ايران بیش از پیش آشنا شوید…

درباره ی میلاد بیت اللهی

همچنین ببینید

گردشگري آتلانتيک-در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در 130 کیلومتری رشت و در ارتفاع حدود 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

داماش- گنجينه سوسن چلچراغ

در طبیعت سرسبز گیلان روستایی بسیار زیبا و ییلاقی به نام داماش قرار گرفته است، داماش یکی از روستاهای شهر جیرنده، از توابع بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *